این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای اقتصادی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۱-۳۳

عنوان فارسی بررسی عوامل مؤث درحاشیه سود در دو بازار انحصاری چند گانه فروش کالای فرآوری شده و نهاده اصلی تولیدی
چکیده فارسی مقاله این مقاله برای بیان رفتار بنگاه های وابسته به یک صنعت تبدیلی به معرفی یک مدل نظری می پردازد که در آن نهاده اصلی تولیدی به کمک نهاده‎های فرعی و با کاربرد تکنولوژی فرآوری به محصول نهایی تبدیل می‎شود. بنگاه ها نهاده اصلی را از بازار انحصار چندگانه خرید، تقاضا و محصول نهایی را در بازار انحصار چندگانه فروش، عرضه می‎نمایند. معادله حاشیه سود بازاریابی برای یازده کارخانه قند منتخب در بازار بورس تهران با کاربرد روش تلفیقی اطلاعات مقطعی و اطلاعات سری های زمانی برآورد شده است. نتیجه مقاله نشان می دهد که افزایش سهم خرید نهاده اصلی و سهم فروش کالای نهایی منجر به افزایش حاشیه سود بازاریابی می شود ولی افزایش در دستمزد کارگران و هزینه سوخت و انرژی باعث کاهش آن می شود. افزون بر این، رقم کوچک درجه توافق بین کارخانه‎های قند در بازار انحصار چندگانه فروش شکر دلالت بر رفتار غیر انحصاری تولید کنندگان دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Determinants of Profitability in Oligopoly and Oligopsony Markets
چکیده انگلیسی مقاله This paper provides a theoretical model in which the firms within aprocessing industry behave in an oligopolistic and oligopsonisticmarket simultaneously. The model developed yields an equation forprofit margin influenced by determinants of marginal processing costas well as distortions in both markets. By pooled cross section andtime series data, the equation is estimated for eleven sugar factoriesinvolved in Tehran Exchange Market over the period of -.Applications for both markets indicate that with an increase in boththe input share and output share, it causes an increase in the profitmargin; however, it reduces due to increasing in wages fuel andenergy costs. With competitive oligopsonistic market, the collusiondegree initiated by Clarke and Davies () in oligoppolistic marketis estimated. It turns out that the collusion parameter is lower andnegligible since price elasticity of demand is a faction for the quasiprice elasticity, but by considering only quasi price demand elasticity,the degree of collusion is estimated to be higher.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید احمدیان |
استاد دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمدعلی متفکر آزاد | mohammad ali motafakker azad
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://iee.rihu.ac.ir/article_314_78.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات