این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تفکرات ناکارآمد شغلی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه  وهدف : پرستاران بزرگ‌ترین گروه مراقبان بهداشت را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی را در کیفیت نگهداری از بیماران بر عهده‌دارند.تفکرات شغلی از مهم‌ترین عواملی است که در عملکرد شغلی پرستاران نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تفکرات ناکارآمد شغلی در دانشجویان پرستاری  بود. روش بررسی: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه این پژوهش دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمانشاه می‌باشند که بر اساس غربالگری و نمرات اکتسابی در پرسشنامه 36 نفری که دارای بالاترین نمره تفکرات ناکارآمد شغلی (یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه) بودند به‌صورت در دسترس انتخاب شدند، سپس این 36 نفر منتخب با گمارش تصادفی به 2 گروه 18 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته (هفته‌ای یک جلسه) به‌صورت گروهی تحت مداخله قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی را دریافت نکرد. بعد از اتمام جلسات، هر دو گروه به پرسشنامه تفکرات ناکارآمد شغلی(سمپسون و همکاران ،1996) پاسخ دادند. بعد از پایان مداخلات آموزشی و جمع‌آوری داده‌های آماری، با استفاده از نرم‌افزار SPSS داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. برای توصیف داده‌ها از جداول و شاخص‌های آمار توصیفی مثل میانگین، انحراف معیار و برای استنباط آماری داده‌ها، تحلیل کوواریانس چند متغیری محاسبه گردید.  یافته‌ها: یافته ها حاکی از آن بود که در گروه آزمایش کاهش معنی‌داری در تفکرات ناکارآمد شغلی، سردرگمی در تصمیم‌گیری، اضطراب تعهد و تعارض بیرونی بعد از دریافت آموزش نسبت به گروه کنترل مشاهده شد. همچنین این نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شدند. این مداخله در مرحله پس‌آزمون 68% بر نمره کل تفکرات ناکارآمد شغلی، 39% بر سردرگمی در تصمیم‌گیری، 55% بر اضطراب تعهد و 59% بر تعارض بیرونی و در مرحله‌ی پیگیری، 56% بر نمره کل تفکرات ناکارآمد شغلی، 35% بر سردرگمی در تصمیم‌گیری، 43% بر اضطراب تعهد و 46% بر تعارض بیرونی اثربخش بوده است. نتیجه­گیری: با توجه به نتایج این پژوهش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برای کاهش تفکرات ناکارآمد شغلی دانشجویان پرستاری جهت افزایش عملکرد شغلی و ارائه خدمات بهداشتی باکیفیت‌تر آنان به بیماران توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Dysfunctional Career Thoughts in Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Background & aim: Nurses constitute the largest group of health care providers and play an important role in the quality of patient care. Career Thoughts is one of the most important factors that play a special role in nursing job performance. The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of mindfulness-based Cognitive therapy on dysfunctional career thoughts in nursing students. Methods: The present study was a quasi-experimental design with pretest design with post-test and follow-up with a control group. The population of this study was female nursing students of Kermanshah University of Medical Sciences  for sampling  on the basis of screening acquire that contain 36-person students who were questionnaire score with the highest grade of dysfunctional career thoughts (one a standard deviation higher than the mean of the group), then  The selected individuals were randomly assigned into two groups of 18 test and control groups. The experimental group was received course 8 sessions of 2 hours (weekly one session) and the control group did not receive any training. After completing the sessions, both groups responded to the dysfunctional career thoughts questionnaire (Sampson et al., 1996). After completing educational interventions and collecting statistical data, SPSS software was used to analyze the data in two descriptive and inferential levels. To describe the data, descriptive statistics tables and indicators such as mean, standard deviation, and for inferring from statistical data multivariate covariance analysis were used. Results: The results showed that in the experimental group, there was a significant decrease in dysfunctional career thoughts, decision making confusion, commitment anxiety and external conflict after education as compared to the control group. These results were also maintained during the follow-up phase. This intervention in the post-test phase was 68% on the total score of dysfunctional career thoughts, 39% on decision making confusion, 55% in commitment anxiety and 59% in external conflict and in follow-up, 56% in total score of dysfunctional career thoughts, 35% in decision making confusion, 43% had an effect on commitment anxiety and 46% on external conflict. Conclusion: According to the results of this study,mindfulness-based cognitive therapy is recommended to reduce nursing students ineffective thinking to increase occupational performance and provide higher quality health services to patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سبا پورداد | Saba Poordad
Razi University
دانشگاه رازی

پیام ورعی | payam varaee
Razi University
دانشگاه رازی


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1681-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات