این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی گروه درمانی فراشناختی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف و زمینه: پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثر بخشی درمان فراشناختی ولز بر باورهای فراشناختی دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام‌گردید. روش پژوهش: طرح این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و پیگیری با گروه شاهد اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه­های شهر گچساران بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند 300 نفر از دانشجویان به کمک پرسشنامه اضطراب اجتماعی بررسی شدند. سپس از بین کسانی که نمره اضطراب شان دو انحراف‌معیار بیشتر از میانگین بود، 60 نفر بصورت تصادفی انتخاب و در گروه‌های 30 نفری آزمایش و شاهد به شکل تصادفی قرار داده‌شدند. پرسشنامه باورهای فراشناختی در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری برای گروه‌ها اجرا شد. پس از اجرای ملاحظات اخلاقی (رضایت آگاهانه، تمایل، رازداری)، گروه­ آزمایش تحت درمان فراشناختی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ نوع درمانی دریافت نکرد. نتایج به دست‌آمده با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس و با به کارگیری نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد، بین دو گروه در تمامی مولفه‌ها در پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (P<.05). با توجه به شاخص‌های توصیفی، نمرات گروه آزمایش در پس‌آزمون نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری داشته‌است. این امر در مورد مولفه‌های پژوهش در پیگیری هم صدق می‌کرد. لذا درمان فراشناختی به صورت معناداری باعث بهبود باورهای فراشناختی بیماران مبتلا به اضطراب اجتماعی در پس‌آزمون و پایداری نتایج درمان در پیگیری شده‌است. نتیجه گیری: نتایج حاکی از بهبود علائم بیماران در پس‌آزمون و پیگیری یک ماهه بود. با توجه به نتایج مرحله پس‌آزمون به نظر می‌رسد درمان گروهی فراشناختی در بهبود باورهای فراشناختی در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی مؤثر  بوده است.   کلید واژه‌ها : گروه درمانی فراشناختی ، باورهای فراشناختی، اضطراب اجتماعی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گروه درمانی فراشناختی ، باورهای فراشناختی، اضطراب اجتماعی

عنوان انگلیسی The Effect of Metacognitive Therapy on Metacognitive Beliefs in Female Students with Social Anxiety ‎Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract The purpose and the background: The aim of this study was to determine the effectiveness of Well's metacognitive therapy on meta-cognitive beliefs of female students with social anxiety disorder. research method: This research was a quasi-experimental design with a post-test - pre-test and follow-up design with control group. The statistical population of the present study included all female college students of Gachsaran city who were selected using purposeful sampling of 300 students through social anxiety inventory. Then, among those whose anxiety scores were two more deviations than average, 60 were randomly selected and randomly assigned to 30 experimental and control groups. The metacognitive beliefs questionnaire was performed in three stages: pre-test, post-test and follow-up for the groups. After implementing ethical considerations (informed consent, willingness, secrecy), the experimental group received metacognitive therapy and the control group received no treatment. The results were analyzed using descriptive statistics and covariance analysis and analyzed using SPSS software.   Findings: The results of covariance analysis showed a significant difference between the two groups in all of the components in the post-test (P <.05). According to the descriptive indexes, the experimental group had a significant reduction in post test scores compared to the control group. This also applies to research components in follow-up. Therefore, metacognitive therapy significantly improved the meta-cognitive beliefs of patients with social anxiety in the post-test and stability of the treatment results in follow-up. Conclusion: The results showed improvement of symptoms in the post-test and follow-up one month. According to the post-test results, metacognitive group therapy seems to be effective in improving meta-cognitive beliefs in patients with social phobia disorder.   Key words: metacognitive therapy group, metacognitive beliefs, social anxiety  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرمین محمودی | armin mahmoudi


سیما صفی خانی قلی زاده | sima safikhani gholizadeh



نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1416-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات