این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای تاریخی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۰۳-۱۲۲

عنوان فارسی نسبت نظر و عمل در تاریخ‌پژوهی زرین‌کوب
چکیده فارسی مقاله تأسیس رشته تاریخ در نظام دانشگاهی ایران اگرچه هم‌چون الگوی اروپایی‌اش، از حیث دست‌یابی به اطلاعات و داده‌های تاریخی مشکل نداشت، برخلاف آن از همان ابتدا با مسائل متعددی در عرصه نظری و اصول و قواعد عملی مبتنی بر آن، در تاریخ‌پژوهی و تولید دانش تاریخ، روبه‌رو شد. عبدالحسین زرین‌کوب با درک این مسئله و طرح سؤال از فایده و کارکرد تاریخ، بر آن شد تا با دادن پاسخ‌های نظری مناسب و تحکیم اساس نظری و فکری آن و مطرح‌ کردن روش مناسب در پژوهش تاریخی، جایگاهی رفیع برای تاریخ و تاریخ‌پژوهی فراهم سازد. یافته‌های این تحقیق بر اساس روش تحلیل گفتار نشان می‌دهد که پرسش‌های فلسفی زرین‌کوب درباره تاریخ، نه‌تنها پاسخ‌های درخور و مناسب نیافتند، بلکه اصول و قواعد عملی منتج از آن‌ها نیز در تاریخ‌پژوهی وی حضور اصیل و شایسته‌ای نداشتند و درنتیجه در تاریخ‌پژوهی وی شکافی عمیق میان نظر و عمل پدیدار شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه‌ها، زرین‌کوب، نظر و عمل، تاریخ‌پژوهی، هویت،

عنوان انگلیسی نسبت نظر و عمل در تاریخ‌پژوهی زرین‌کوب
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کلیدواژه‌ها زرین‌کوب,نظر و عمل,تاریخ‌پژوهی,هویت

نویسندگان مقاله قباد منصور بخت | mansour bakht
استادیار گروه تاریخ دانشکدۀ ادبیات دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

مهدی رفعتی پناه | rafati panah
دانشجوی دکتری تاریخ ایران دورۀ اسلامی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2001_bfce97a64d4e68921ff6d467554615cc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات