این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
جستارهای تاریخی
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۷۳-۸۸
عنوان فارسی
میرزا ملکم خان ناظمالدوله و تأملی بر اندیشههای آموزشی او
چکیده فارسی مقاله
میرزاملکمخان ناظمالدوله از جمله روشنفکرانی است که با نگارش رسالههای متعدد در زمینههای سیاسی، فرهنگی و آموزشی در بیداری اجتماعی ایرانیان سهمی بهسزا داشته است. درباره وی و در خدمت یا خیانت او قضاوتهای گوناگونی شده است که این داوریهای متفاوت و حتی متضاد تا حدودی به نحوه نگرش رسمی جامعه در باب ورود افکار جدید مربوط میشود. ملکمخان در زمینه علتشناسی پریشانی احوال ایرانیان و راه نجات آنان مکتوبات فراوانی دارد. یکی از جنبههای پرمحتوای افکار او، توجه به مسائل آموزشی و فرهنگی است. او در خلال رسالههایش، ترقی غرب را در ترویج علوم و باسوادی مردم میدانست و عقبماندگی ممالک اسلام را در بیسوادی و علت بیسوادی را در مشکلات الفبا و خط جستجو میکرد. مقاله حاضر به بررسی آراء آموزشی ملکمخان میپردازد و محور اندیشههای انتقادی او، که همان اصلاح الفبا و عرفی شدن نظام آموزشی است، دیگر مسالهای است که مورد واکاوی قرار میگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Investigation of Educational Perspectives of Mirza Malkum Khan Nazem al-Dowleh
چکیده انگلیسی مقاله
Mirza Malkum Khan Nazem al-Dowleh is one of the prominent intellectuals whose numerous political, cultural, and educational writings have played a significant role in social awakening of Iranians. Whether he served with loyalty or betrayed his country has been a subject for debate. These various and even opposing judgments have somewhat been influenced by the dominant attitudes of the public towards emergence of new thinking paradigms. Malkum Khan has written a lot investigating the causes of Iranians' adversities and the possible solutions. An outstanding aspect of his brilliant ideas was his care for cultural and educational issues. In his writings, he recognized public literacy and promotion of sciences as the bases for Western progress. On the other hand, he recognized illiteracy as the reason for the retardation in the Islamic regions. To him, alphabetic and orthographic problems lied at the root of illiteracy. The present two-fold study aims at examining the educational perspectives of Malkum Khan and his critical ideologies, i.e. reforming the alphabet and customizing the educational system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید محمد طاهری مقدم | seyed mohammad taheri moghadam
استادیار گروه تاریخ دانشگاه پیام نور، رئیس دانشگاه پیام نور ایلام
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور ایلام (Payame noor university of ilam)
ابراهیم بوچانی |
کارشناس ارشد تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1710_819e5a98556e5cedc9e34d8240940dc5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات