این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جستارهای تاریخی
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۱۱-۱۳۴
عنوان فارسی
جایگاه دانش سیاسی در برنامههای آموزشی دوره کارشناسی رشتۀ تاریخ
چکیده فارسی مقاله
در میان رشتههای اصلی علوم انسانی پیوندهای دانشی عمیقی میان علم تاریخ و علم سیاست وجود دارد. نه تنها در بسیاری از حوزههای تاریخ معاصر بلکه حتی دربارهی گذشتههای دوردستتر نیز میتوان این پیوندها را از نظر موضوعی، معرفتی و روشی نشان داد. کاربرد فراوان واژگان، مفاهیم و موضوعات خاص علم سیاست در مباحث تاریخی از ویژگیهای تعامل این دو علم است. پیوندهای این دو حوزهی دانشی را میتوان از زاویههای گوناگون بررسی کرد اما آن چه محور اصلی این مقاله را شکل میدهد بررسی چگونگی و کاربست واژگان و مفاهیم دانش سیاست در برنامههای آموزشی مقاطع کارشناسی رشتهی تاریخ از بدو تأسیس این رشته تا امروز است. نگارنده با روش توصیفی- تبیینی میکوشد این نسبتها را از منظر پیوند دانش تاریخ و دانش سیاست در سرفصلهای برنامهی آموزشی رشتهی تاریخ مورد ارزیابی قرار دهد و با روش تحلیل محتوا بسامد و فراوانی این مفاهیم را بسنجد. نتیجۀ این تحقیق گویای افزایش تدریجی حجم درسهای همپیوند با دانش سیاست و کاربرد واژگان و مفاهیم سیاسی در برنامهی آموزشی رشتهی تاریخ است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رشتۀ تاریخ، دانش سیاسی، برنامۀ آموزشی، مطالعه میان رشتهای،
عنوان انگلیسی
Status of Political Science in the Curriculum of History Discipline, Bachelor’s Level
چکیده انگلیسی مقاله
Considering main academic disciplines of humanities in Iran, stronger links can be seen between History science and Political science. Such links can be shown not only in a good number of contemporary history areas but also in thematic, methodological, and epistemological aspects of earlier times. Frequent application of political terminologies and jargons in historical studies is indicative of existing interactions between these two sciences. These relations can be investigated from different aspects. The present article attempts to investigate the application of political terminologies and jargons in the curriculum of History discipline, Bachelor’s level, since its establishment in Iranian universities until now. Employing descriptive-explanatory research method, the present study aims at examining such interactions between History science and Political science in the educational courses of History discipline. Taking advantage of content-analysis, it then assesses the frequency of occurrence of political terms. The results of the research show that educational subjects employing Political science and political terminologies and concepts have gradually increased in the History curriculum.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی رضا ملایی توانی | molaei tavani
دانشیار تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
نشانی اینترنتی
http://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1712_f7dfbd2dbe80040e0e355d0323b1b4f5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات