این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جستارهای تاریخی
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۰۹-۱۳۳
عنوان فارسی
مدارس زرتشتیان در دوره قاجار
چکیده فارسی مقاله
زرتشتیان، از اقلیتهای دینی ایران، تا اواسط دوره قاجاریه مثل اغلب ساکنان ایران از داشتن سواد و مدرسه محروم بودند. آموزش و پرورش در میان زرتشتیان بیشتر آموزش مسائل دینی را شامل میشد. شکلگیری مدارس جدید از زمان ورود نخستین فرستاده پارسیان، «مانکجی لیمجی هوشنگ هاتریا»، عملی شد، او توانست در مدت حضورش در ایران مدارسی را برای کودکان زرتشتی تأسیس کند. بعد از او هم دیگر فرستادگان پارسی ازجمله کیخسرو جی خانصاحب کار او را ادامه دادند. ارباب کیخسرو شاهرخ هم در تأسیس مدارس بسیار کوشا بود. مدارس زرتشتیان خاص پسران نبود و مدارسی هم برای دختران زرتشتی تأسیس شد. در این مقاله سعی شده است با رویکردی تحقیقی و تحلیلی تأثیرات مدارس در پیشرفت فرهنگی و اجتماعی زرتشتیان ایران بررسی شود و نشان داده شود که این مدارس زمینه را برای حضور زرتشتیان در عرصه اجتماع ایران فراهم ساختند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زرتشتیان، مدارس، مانکجی، پارسیان، تعلیم و تربیت،
عنوان انگلیسی
Zaroastrian School in Qajar Period
چکیده انگلیسی مقاله
Zaroastrian as an Iranian minority like most residents of Iran has neither any school nor any educational official center till mid-Qajar period. They attentioned to training programs as religious education for children. The formation of modern school with new style has began since entry of the first parsian envoy to Iran whose named manekjy limjy Houshang Hateria. He would build new schools for zaroastrian children in time presence in Iran. After him, other Persian envoys such as Keikhosrow G. Khansaheb continued his work to building new schools. Arbab Keikhosrow Shahrokh was diligent in making schools. Zaroastrian Schools was not dedicated solely to educating boys but it were founded schools for Zaroastrian girls' education. In this paper, we want to review effects of new schools on cultural and social advancement of Iranian Zaroastrians with an analytical approach. It is necessary to show that new schools were able to attend field for Zaroastrian in Iranian social scene.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Zaroastrian, schools, Manekjy, Parsian
نویسندگان مقاله
جلیل نایبیان |
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
جواد علیپور سیلاب | alipoor silab
دانشجوی دکتری، دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_497_006ecb1f7afa35fc737568cf36cbcc6a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات