این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جستارهای تاریخی
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۵۷-۷۲
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی آرای سیدجمالالدین اسدآبادی و حسن حنفی دربارۀ غرب
چکیده فارسی مقاله
این مقاله به بررسی تطبیقی آرای سیدجمالالدین اسدآبادی و حسن حنفی دربارۀ غرب با رویکرد نظری-معرفتی میپردازد. اسدآبادی بانی جریان نواندیشی دینی است، جریانی که در نیمۀ نخست قرن بیستم بهوجودآورندۀ جریان دیگری به نام نومعتزلیان شد که امین خولی بانی آن بود و حسن حنفی نیز در حال حاضر یکی از برجستهترین افراد نومعتزلی است. از روند تحقیق این نتیجهها به دست آمد که سیدجمالالدین از یک سو موافق استفادۀ مسلمانان از علوم و فنون غربی بوده و در این زمینه بهصورت کلی و بدون نگاه انتقادی سخن گفته است و از سوی دیگر، مخالف مکتبهای ناسیونالیسم، سوسیالیسم و سکولاریسم بوده اما دموکراسی را استثنا کرده است. حنفی نگاهی مثبت به مکتبهای غربی دارد و تنها مخالف سکولاریسم است و ضمن آنکه موافق استفاده از علوم و فنون غربی است، خواستار نقد تمام وجوه تمدن و میراث غربی در کنار تمدن و میراث اسلامی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Jamāl al-Dīn Asad Abādī and Hasan Hanafī on the West: A Comparative Survey
چکیده انگلیسی مقاله
The present paper purported to carry on a comparative survey of Jamāl al-Dīn Asad Abādī and Hasan Hanafī’s ideas about the west within a theoretical-epistemological approach. Jamāl al-Dīn is known as the founder of a modern religious trend in Islamic thought known as “modern religious thinking”. This modern trend by its turn gave birth to another religious current under the title of “New-Mu’tazilism” which established by Amīn Khawlī. Hasan Hanafī whose ideas about west will be examined in next pages, now is a distinguished figure of this modern intellectual current. Central to this study is a comparative survey of Jamāl al-Dīn and Hanafī’s ideas about west and aims to give an explanation of the similarities and disparities of their attitudes to the west according to a theoretical-epistemological approach. The results show that Jamāl al-Dīn’s attitude is a rather utilitarian one and he is agreed with Muslims’ use of western technology. Moreover, he is a staunch critic of modern European schools of thought such as Nationalism, Socialism and Secularism, though he defends democracy. But Hanafī is a proponent of the western schools mentioned above except secularism. Nevertheless, he also justifies Jamāl al-Dīn in his attitude toward western technology; but in his idea all aspects of western civilization must be criticized in comparison to Islamic ones.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامرضا ظریفیان |
استادیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
سیده لیلا تقوی سنگدهی | seyedeh leila taghavi sangdehi
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران، تاریخ
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_156_36925144652dfc65a059e53eeb198441.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات