این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای تاریخی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۵۷-۷۲

عنوان فارسی بررسی تطبیقی آرای سید‌جمال‌الدین اسد‌آبادی و حسن حنفی دربارۀ غرب
چکیده فارسی مقاله این مقاله به بررسی تطبیقی آرای سید‌جمال‌الدین اسد‌آبادی و حسن حنفی دربارۀ غرب با رویکرد نظری-معرفتی می‌پردازد. اسدآبادی بانی جریان نو‌اندیشی دینی است، جریانی که در نیمۀ نخست قرن بیستم به­وجودآورندۀ جریان دیگری به نام نومعتزلیان شد که امین خولی بانی آن بود و حسن حنفی نیز در حال حاضر یکی از برجسته‌ترین افراد نو‌معتزلی است. از روند تحقیق این نتیجه‌ها به دست آمد که سید‌جمال‌الدین از یک سو موافق استفادۀ مسلمانان از علوم و فنون غربی بوده و در این زمینه به‌صورت کلی و بدون نگاه انتقادی سخن گفته است و از سوی دیگر، مخالف مکتب‌های ناسیونالیسم، سوسیالیسم و سکولاریسم بوده اما دموکراسی را استثنا کرده است. حنفی نگاهی مثبت به مکتب‌های غربی دارد و تنها مخالف سکولاریسم است و ضمن آنکه موافق استفاده از علوم و فنون غربی است، خواستار نقد تمام وجوه تمدن و میراث غربی در کنار تمدن و میراث اسلامی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Jamāl al-Dīn Asad Abādī and Hasan Hanafī on the West: A Comparative Survey
چکیده انگلیسی مقاله The present paper purported to carry on a comparative survey of Jamāl al-Dīn Asad Abādī and Hasan Hanafī’s ideas about the west within a theoretical-epistemological approach. Jamāl al-Dīn is known as the founder of a modern religious trend in Islamic thought known as “modern religious thinking”. This modern trend by its turn gave birth to another religious current under the title of “New-Mu’tazilism” which established by Amīn Khawlī. Hasan Hanafī whose ideas about west will be examined in next pages, now is a distinguished figure of this modern intellectual current. Central to this study is a comparative survey of Jamāl al-Dīn and Hanafī’s ideas about west and aims to give an explanation of the similarities and disparities of their attitudes to the west according to a theoretical-epistemological approach. The results show that Jamāl al-Dīn’s attitude is a rather utilitarian one and he is agreed with Muslims’ use of western technology. Moreover, he is a staunch critic of modern European schools of thought such as Nationalism, Socialism and Secularism, though he defends democracy. But Hanafī is a proponent of the western schools mentioned above except secularism. Nevertheless, he also justifies Jamāl al-Dīn in his attitude toward western technology; but in his idea all aspects of western civilization must be criticized in comparison to Islamic ones.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا ظریفیان |
استادیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سیده لیلا تقوی سنگدهی | seyedeh leila taghavi sangdehi
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران، تاریخ
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_156_36925144652dfc65a059e53eeb198441.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات