این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۰۳-۱۰۹
عنوان فارسی
همهگیرشناسی اختلالات روانی در معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر کرمان سال ۱۳۸۱-۱۳۸۰
چکیده فارسی مقاله
خلاصه سابقه و هدف: آموزش کودکان استثنایی (کودکانی که نوع ناتوانی جسمی و ذهنی مداوم دارند) امری پراسترس است و می تواند باعث فرسودگی شغلی معلمان شود . هدف این مطالعه ارزیابی فراوانی اختلالات روانی در معلمان کودکان استثنایی شهر کرمان میباشد . مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی - مقطعی با نمونه گیری سرشماری بین معلمان کودکان استثنایی شهر کرمان در سال تحصیلی 1381-1380 طراحی شد. ب ه منظور ارزیابی اختلالات روانی از پرسشنامه SCL-90-R استفاده شد و از 235 نفر معلم مدارس استثنایی ، 215 نفر پرسشنامه را تکمیل و مورد بررسی قرار گرفتند (درصد پاسخگویی 4/91 درصد). یافته ها: نتایج حاصل از این مطالعه ، اختلال روانی را در سه سطح در بین نمونه ها ب ه شرح زیر نشان داد: خفیف 1/38 درصد، متوسط 3/3 درصد و شدید 4/1 درصد. افسردگی شایع ترین اختلال در هر دو جنس (1/86 درصد ) و عقاید پارانوییدی کمترین شیوع را داشت (9/33 درصد). اختلاف معنی داری بین جنسیت، وضعیت تأهل و دیگر متغیرهای زمین ه ای در مورد اختلالات روانی وجود نداشت. ضریب کلی علایم مرضی (GSI) در معلمان زن و مرد تفاوتی نداشت. نتیجه گیری: مقایسه یافته های فوق با شیوع اختلالات روانی در دیگر نمونه های بررسی شده نشان دهنده لزوم توجه به بهداشت روانی این گروه از معلمان است . واژه های کلیدی: همه گیرشناسی، اختلالات روانی، معلم ا ن کودکان استثنایی، کرمان
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Epidemiology of the Prevalence Study of Psychiatric Disorders in the Teachers of Exceptional Education Department in Kerman in the Year 2001-2002
چکیده انگلیسی مقاله
Epidemiology of the Prevalence Study of Psychiatric Disorders in the Teachers of Exceptional Education Department in Kerman in the Year 2001-2002 H. Ziaadini MD1*, AR. Rajaeenejad GP2 1- Associated Pofessor of Psychiatry, University of Medical Sciences, Kerman, Iran. 2- General Physician, University of Medical Sciences, Kerman, Iran. Background: The education of exceptional children (the children who are physically or mentally handicapped) is stressful, and could be the cause of teacher’s burn out. The aim of this study was to evaluate the prevalence of psychiatric disorders in exceptional school teachers in Kerman city in the year 2001-2002. Materials and Methods: This cross-sectional study was designed with census sampling in exceptional schools teachers in Kerman city in the year 2001-2002. Data collection form was symptom-checklist-90-Revised questioner (SCL-90-R). The total number of sample were 235, but only 215 questioners were completed and was analyzed (respondent rate was 91.4%). Results: The result of this study indicated psychiatric disorders in 3 levels as shown below. Mild 38.1%, moderate 3.3%, severe 1.4%. Depression was the most frequent disorder in both sexes (86.1%), paranoid ideation was the least (33.9%). There were not any significant differences between sex and marital status or other background factors in psychiatric disorders according to SCL-90-R index. There was no difference according to GSI index (Global severity index ) between females and males. Conclusion: Comparison between the above results and other studies suggest the necessity of more attention in mental health among this group. Key words: Epidemiology, Psychiatric disorders, Exceptional pupils teachers, Kerman * Corresponding author, Tel: (0341)2111006 , Fax:(0341)2110931, E-mail: ziyaadini@yahoo.com Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences and Health Services, 2005, 4(2): 103-109
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن ضیا الدینی | h. ziaadini
گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
عبدالرضا رجایی نژاد | ar. rajaeenejad
پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-111-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
psychiatry|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات