این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای زبانی، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۲۵-۴۲

عنوان فارسی انگاره زبان‌شناختی نگارش و گزینش خبر: رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی
چکیده فارسی مقاله اگرچه از دیرباز زبان‌شناسی به خبر، به‌عنوان گونه‌ای از متن، توجه ویژه‌‌ای داشته، بیشتر پژوهش‌های این حوزه بر تحلیل صرف متون خبری و شناسایی ویژگی‌های زبانی آن‌ها تمرکز یافته و توجه زبان‌شناسان و محققان علوم رسانه بیشتر به تعیین مجموعه‌ای از ملاک‌های گزینش خبر یا «ارزش‌های خبری» و ارائه فهرست‌های مختلف از این معیارهای گزینش معطوف بوده است. مقاله حاضر بر آن است تا به این پرسش‌ها پاسخ دهد: چگونه می‌توان فرایند نگارش و گزینش خبر را در قالب یک انگاره منسجم توصیف کرد؟ ملاک‌ها و به‌اصطلاح مرسوم ارزش‌های خبری زبانی کدام‌اند؟ و رابطه این ملاک‌ها با دیگر عوامل نگارش و گزینش خبر چگونه است؟ هدف این پژوهش، شناسایی و معرفی انگاره زبان‌شناختی فرایند نگارش و گزینش خبر است که در آن مجموعه‌ای از بایسته‌های زبانی تولید خبر در کنار عوامل غیر‌زبانی، ازجمله ملاک‌های اجتماعی، اقتصادی و حرفه‌ای، بازبینی و ارائه می‌شود. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی و تحلیلی و با اتکا به داده‌های میدانی از‌جمله مصاحبه هدفمند با خبرنگاران فعال در عرصه مطبوعات و خبرگزاری‌ها انجام شده است. این پژوهش ضمن معرفی اصول چهارگانه گرایس به‌عنوان معیارهای نگارش متن خبری، انگاره‌ای چندسطحی از فرایند تولید خبر را معرفی می‌کند که مبتنی بر دستاوردهای زبان‌شناختی، به‌ویژه تحلیل گفتمان انتقادی است و به نقش عوامل کلان‌ساختی از‌جمله ایدئولوژی، روابط قدرت و رقابت در شکل‌دهی به گفتمان خبری نیز می‌پردازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Linguistic Model of News Composition and Selection: A Critical Discourse Analysis
چکیده انگلیسی مقاله Although linguists have been studying the “News” as a type of text for a long period of time, the researches have been mainly of the product-oriented types, which purely analyze the news texts and their linguistic characteristics. Linguists and media researchers have been mainly keen to determine sets of criteria known as “News Values” so far, and the result is various lists of media and linguistic news selection norms. The goal of this article is finding answer for the following questions: How news production process can be orchestrated in a linguistic model? What are the linguistic news values? and How these linguistic values correlate with other selection criteria? In addition to revisiting the theoretical notion of “News Values” and introducing the “Grice Maxims” as the linguistic criteria of news composition, this paper, as a descriptive analytical study based on field work, also represents the multi-level model of news composition and selection based on linguistically oriented findings. The mentioned model not only determines and explains different levels of news composition and selection process from the event to the news, but also puts the role of macro-structural elements of news discourse production such as ideology, relations of power and composition in the center of attention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فردوس آقاگل زاده |
دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

رضا خیرآبادی |
دانشجوی دکتری گروه زبان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

ارسلان گلفام |
دانشیار گروه زبان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

عالیه کردزعفرانلو کامبوزیا | kord za amp apos feranlou kambuziya
استادیار گروه زبان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/article_755_17a7ad393f18121404f4867f8a5a9d4c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات