این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۱۴۹-۱۶۷
عنوان فارسی
خوانش شعر «حکایت» اثر احمد شاملو با رویکرد شعرشناسی شناختی
چکیده فارسی مقاله
نظریه شعرشناسی شناختی نظریهای درباره ادبیات ارائه میدهد که بر زبان متون ادبی و نوع چیدمان واحدهای زبانی مبتنی است و همچنین، بر شگردهای زبانشناسی شناختی ازجمله استدلال قیاسی استوار است. بر اساس چارچوب نظری مارگریت فریمن (2000)، هر متن دارای سه سطح نگاشت ویژگی، نگاشت رابطهای و نگاشت نظام است. در سطح اول، دریافت شباهت میان اشیاء بررسی میشود. در سطح دوم، روابط میان اشیاء واکاوی میشود و در سطح سوم، تشخیص الگوهای موجود بهواسطه روابط میان اشیاء که امکان تعمیم را برای ساختار بسیار انتزاعیتر ایجاد میکند. در این پژوهش، برای بررسی عملکرد این نظریه، به بررسی شعری از احمد شاملو میپردازیم. این مقاله درصدد یافتن پاسخ این پرسش است: نظریه شعرشناسی شناختی چگونه میتواند بهمثابه یک نظریه ادبی مناسب برای تحلیل سازمند و خوانش اثر عمل کند؟ فرضیه مقاله این است که هر نظریهای باید دارای هفت معیار باشد که بهمثابه نظریهای مناسب تلقی شود و شعرشناسی شناختی ابزار قدرتمندی برای ایجاد تمایز میان کارکرد زبانی و کارکرد شعری فراهم میکند و مهارتهای عمومی نگاشت که توانایی شناختی را برای تولید و تفسیر استعاره تشکیل میدهند، از پایههای این نظریه هستند که میتوانند بینشها و محدودیتهای نقد ادبی سنتی را روشن کنند. همچنین، کاربرد شعرشناسی شناختی میتواند سبک ادبی را مشخص و ارزیابی کند. هدف اصلی پژوهش، نشان دادن چگونگی تفاوت میان زبان و ساختار شعر با زبان روزمره یا دیگر ژانرهاست و اینکه چگونه خوانش نظاممند هر شعری، با توجه به «نگاشت نظام»، رخ میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Interpretation of ‘A Tale ’, a poem by Ahmad Shamloo by Cognitive Poetics Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Cognitive poetics theory provides a theory about literature, which is based on the language of literary text as well as the order of linguistic segments. Furthermore, this theory is rooted in the cognitive linguistics techniques, such as analogical analysis, in which conceptual mapping in literary texts can operate at three different levels: “attribute mapping,” “relational mapping”, and “system mapping” (Freeman, 1998). The first level is specified to the perception of similarity between objects, the second level is for studying the relations between objects, and the final level is for recognition of patterns created by object relations, which enables generalization to more abstract structure. In this paper, to study the operation of this theory, a Persian poem, called “A Tale”, written by Ahmad Shamloo, is going to be analyzed. This research argues that how cognitive poetics could produce an appropriate theory for systematic analysis of a literary work and its interpretation? The given response is that every literary theory has to cover seven criteria to be appropriate, so cognitive poetics cover all of them and provide a powerful device for distinguishing between the linguistic and poetic functions of language. Moreover, the general mapping skills, which make the cognitive ability suitable for producing and interpretation of metaphor, are the basis of this theory, which could clear the insight and limitations of traditional literary critics as well as evaluating a literary style by using cognitive poetics approach. The main goal of this paper is to show the difference between language and structure of poem and everyday conversation or any other genre. It also tries to show how systemic interpretation of each poem occurs according to system mapping.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا صادقی |
خیابان انقلاب، دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان شناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://lrr.modares.ac.ir/article_770_9c493c9f0cd5570a470cad11c6ac6247.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات