این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۷۳-۱۹۱
عنوان فارسی
میزان اجرای راهبردهای تدریس متون شعری در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی
چکیده فارسی مقاله
بررسی و نقد میزان اجرای راهبردهای تدریس متون شعری در دوره کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی یکی از مهمترین دروس مرتبط با ادبیات هر زبان که مهمترین اهداف آن زبان را محقق میسازد، دروس متون ادبی است. در رشته زبان و ادبیات عربی نیز بخش قابلتوجهی از دروس این رشته برای متون ادبی درنظر گرفته شده است که متون شعری در میان متون ادبیِ دیگر بیشترین سهم را دارد. اما سالهاست که این متون با روشهای قدیمی تدریس میشود و بسیاری از استادان از راهبردهای جدید و مناسب تدریس این متون استفاده نمیکنند. این امر سبب شده است دانشجویان چندان نتوانند در دستیابی به مهمترین اهداف متون شعری، یعنی افزایش ذوق ادبی و تقویت میل و انگیزه آنان به رشته خود، موفق باشند. نگارندگان میکوشند تا با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه به بررسی میزان اجرای راهبردهای مناسب تدریس متون شعری عربی بپردازند. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان ترم چهارم به بعد دوره کارشناسی و استادان رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و تربیت معلم است. یافتههای پژوهش نشان میدهد راهبردهای جدید تدریس متون شعری، یعنی راهبردهای شرح تفصیلی اشعار، تحلیل زیباییشناسی اشعار و تحلیل سبکی، کمتر از راهبردهای سنتی (بیشتر مربوط به روخوانی صحیح اشعار هستند) اجرا میشوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عربی، متون شعری، راهبردهای تدریس،
عنوان انگلیسی
Review and Critique of the Performance of Poetic Texts Teaching Strategy in the Undergraduate Arabic Language and Literature
چکیده انگلیسی مقاله
Among the most important lessons, as the most striking aspect of literature in any language and by which the main objectives of this field are met, are the courses related to the poetic texts. A great deal of Arabic language and literature is devoted to literary texts, among which much is devoted to the poetic texts. But for many years, the poetic texts are taught with traditional methods in this field and many of the teachers do not use new strategies in teaching of these texts. This has led the poetic texts not to be successful in reaching their main goals, meaning the improvement of literary talents of students and strengthening their desire and motivation to their field. This study tries to deal with the appropriate strategy performances in teaching Arabic poetic texts in Arabic language and literature useing survey and questionnaire methods. The population of this study includes the fourth and higher semester undergraduate students and Arabic language and literature field professors in the Universities of Tehran, Allame Tabatabaei, Beheshti and Tarbiat Moallem. The findings demonstrated that in many students’ and professors’ point of view, new strategies of teaching of poetic texts (i.e. semantic perception of poetry, aesthetic expression of verses and stylistic analysis) are performed less than the traditional strategies pertaining to correct reading of texts and expression of grammatical points.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Teaching Arabic, Poetic texts, Teaching Strategies
نویسندگان مقاله
عیسی متقی زاده |
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سجاد اسماعیلی |
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
دانش محمدی رکعتی |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://lrr.modares.ac.ir/article_743_bf3f1a36cb4c213e5381c0b2efe86dcb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات