این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای زبانی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۷۳-۱۹۰

عنوان فارسی بررسی میزان استفاده از استراتژی‌های شناختی و ارتباط آن با استقلال دانشجویان زبان
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش میزان استفاده از استراتژی‌های شناختی بین دانشجویان و ارتباط بین استراتژی‌ های شناختی (استراتژی‌ های آگاهانه) و استقلال دانشجویان زبان زبان آموزان فرانسه مورد بررسی قرار گرفته است. برای اندازه‌ گیری میزان استفاده از استراتژی‌های شناختی و درک بهتر ارتباط موجود بین استراتژی‌ های شناختی و استقلال، از پرسشنامه دوازه سؤالی تلفیقی خود‌ساخته بر اساس تعاریف استراتژی‌های شناختی بر‌اساس دسته‌بندی پل سیر (1988) و اُمالی و شامو (1983) و پرسشنامه کیفی ژیلداس نِژِر در مقاله‌ای تحت‌عنوان «رویکرد جامعه‌شناختی 2006» استفاده شد. در این مقاله به‌کارگیریِ استراتژی‌ های شناختی از قبیل خلاصه‌نویسی، به‌خاطرسپاری، حدس‌زدن، سازماندهی، تکرار، تمرین خارج از کلاس، استدلال و قیاس، ارتباط و تداعی کلمات، دسته‌بندی مطالب، یادداشت‌بردای، مرور و پژوهش نزد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مورد بررسی قرار گرفته‌ است. تجزیه و تحلیل آماری داده‌های جمع‌آوری‌شده نشان داد که از میان استراتژی‌های شناختی، استراتژی‌های یادداشت‌برداری 30/76 درصد، استراتژی‌های مربوط به حدس معنی لغات 71/75 درصد و استراتژی ارتباط و تداعی کلمات 71/71 درصد بیشترین استفاده را داشتند. همچنین چنین نتیجه حاصل شد که در میان استراتژی‌های شناختی دو عامل جست‌وجوی منبع و ارتباط و تداعی کلمات با 58 درصد بیشترین تأثیر را در استقلال زبان‌آموز داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study of the Relationship between the Frequency of Cognitive Strategies and Learner Autonomy
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this study was to determine the degree of using cognitive learning and strategies of learning by Iranian French Language Learners. Furthermore, it aimed at determining the effect of using cognitive strategies on learner autonomy. In doing so, a questionnaire of 12 questions was filled in by 38 post-graduate students of TMU. The frequency of utilization of cognitive strategies including summarizing, memorizing, guessing the meaning of words, repetition, extra-curricular practicing, learning through comparative reasoning, note taking, using mnemo techniques, paraphrasing, review and research is studied. The results of Freidman test showed that the difference between the mean ranks was significant, and the most frequent strategies were note-taking (76.3%), guessing the meaning (75.65%), and elaboration (71.71%). In general, the results showed that among the cognitive strategies, there was almost a correlation between documentary research and extra-curricular activities. There was also a positive correlation with autonomy(58%).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله روح الله رحمتیان |
دانشیار گروه آموزش زبان فرانسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

مرضیه زهره وندی |
کارشناس ارشد آموزش زبان فرانسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://lrr.modares.ac.ir/article_730_3c2f58d29ce90ea2be91317cf027e6cf.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات