این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۱۵-۱۳۷
عنوان فارسی
تحلیل و بررسی عوامل ضعف دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در مهارتهای زبانی از دیدگاه استادان و دانشجویان این رشته
چکیده فارسی مقاله
یکی از مهمترین مشکلات دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات عربی، ضعف در بهکارگیری مهارتهای زبانی است؛ برای تحلیل و ریشهیابی این ضعف، مهمترین مؤلّفههای تأثیرگذار که متخصّصان آموزش زبانهای خارجی و مدرّسان مهارتهای زبانی عربی، بر آنها تأکید کردهاند مشخص و سپس میزان تأثیرگذاری این مؤلّفهها در ضعف دانشجویان، از نظر استادان و دانشجویان بررسی شد. این مؤلّفهها عبارتاند از: «مهمترین عوامل بینشاطی دانشجویان در یادگیری و رشد مهارتهای زبانی»، «میزان مفید و کارآمدی بستههای آموزشی موجود»، «میزان کارآمدی شیوههای ارائۀ دروس مربوط به مهارتهای زبانی»، «میزان انگیزۀ دانشجویان و ماهیت آن»، «میزان کارآمدی روشهای تدریس استادان برای بالا بردن نشاط دانشجویان» به صورت کلی و «میزان کارآمدی روشهای تدریس مربوط به مهارت شنیداری» به عنوان یک مهارت مهم، به صورت خاص. روش تحقیق، پیمایش، ابزار تحقیق، پرسشنامه و شیوۀ تحلیل دادهها، توصیفی- تحلیلی است. نتیجۀ این پژوهش نشان میدهد که برخلاف بسیاری از گمانها، دانشجویان نسبت به یادگیری مهارتهای زبانی عربی بیانگیزه نیستند، بلکه این بینشاطی است که به اشتباه بیانگیزهگی به شمارمیرود. از عوامل مهم این بینشاطی و ضعف، «روشهای نامناسب تدریس»، «فقدان بستههای آموزشی مناسب»، «کارآمد نبودن کلاسهای آزمایشگاه زبان به علت استفاده نکردن از فنون شنیداری مناسب» و...است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Sources of Weakness in Language Skills among the Students of Arabic Language and Literature: An Exploration of Viewpoints of the Students and Professors
چکیده انگلیسی مقاله
Using of language skills has long been among the most conspicuous weak points of learners of Arabic language as a foreign language. By interviewing some professors and experts of Arabic language teaching, a number of topics were recognized as worthy to be investigated further as sources of weakness. These topics include “sources of boredom and tiredness of students in learning Arabic language”, “the appropriateness of existing instructional materials”, the appropriateness of the teaching methods”, “the sources of students motivation”, “ the effect of teaching methods on motivating students” in general and “ the appropriateness of methods for teaching listening” in particular. A researcher made questionnaire was used to elicit the viewpoints of students and professors regarding each of the above-mentioned topics. The results indicated that learners of Arabic language are not de-motivated but bored and tired due to the overall teaching context, in which they are learning this foreign language. Among the major sources of this boredom are “inappropriate teaching methods”, inappropriate instructional materials” and “inappropriate techniques in teaching listening comprehension”.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عیسی متقی زاده |
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
دانش محمدی رکعتی |
پژوهشگر زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محسن شیرازی زاده |
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://lrr.modares.ac.ir/article_665_ba1615f576538201d30e2cd28007fef4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات