این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جغرافیا و برنامه ریزی، جلد ۱۹، شماره ۵۳، صفحات ۲۵-۴۷

عنوان فارسی منطقه‌بندی حمل ‌و نقل روستایی در ایران
چکیده فارسی مقاله چکیده منطقه، مفهومی پیچیده و چندوجهی است که با عنایت به تعاریف متعدد ارائه شده برای آن هنوز اتفاق نظر زیادی در خصوص آن شکل نگرفته است. به هر حال، منطقه­بندی فعالیتی آگاهانه و از روی تفکر به­منظور تعیین نواحی همگن جهت برنامه­ریزی و سیاستگذاری است که پایه برنامه­ریزی، اجرا و نظارت بر طرح­های مختلف سرزمینی در قلمرو جغرافیایی کشورها محسوب می‌شود. در این مقاله، منطقه­بندی از منظر حمل‌ونقل روستایی مورد توجه قرار گرفته و سوال این است که مناطق همگن حمل­ونقل روستایی در ایران کدامند؟ پاسخ به این سوال با عنایت به روش تحقیق توصیفی- تحلیلی از طریق تجزیه و تحلیل فضایی در نظام اطلاعات جغرافیایی (GIS) صورت یافته است. در این مطالعه نواحی همگن از منظر حمل‌ونقل روستایی با استفاده از چهار شاخص اصلی دسترسی به راه ارتباطی، فاصله تا سطوح سلسله مراتب شهری، تراکم روستایی و کاربری اراضی در قالب پنج منطقه تعیین و به­صورت نقشه ارایه می­شود. نتیجه تحقیق منجر به شناسایی مناطق همگن حمل و نقل روستایی در سطح کشور شده و مقدمات برنامه­ریزی منطقه­ای حمل و نقل روستایی را فراهم می­آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Zoning of Rural Transportation in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, while there are a number of definitions have been introduced for the concept of zoning, there is no general consensus due to different disciplines adopt this term. In the field of planning, the zoning is a conscious and contemplative process to detect homogenous areas by an authority to allocate certain kinds of resources to them. Therefore, the process of zoning is an essential task to allocate and monitor the development projects for different type of territories. In this article, zoning is took into consideration from the rural transportation point of view to find what would be the homogeneous zones of rural transportation for Iran? To answer this question, an in-depth spatial analysis through the Geographical Information System (GIS) is performed with regards to a descriptive-analytical method. Based on four main indices which are fully explored in the paper (i.e., access to the link road, distance to urban hierarchical levels, rural density and land use), five homogenous distinct zones for Iran is emerged. The resulted zones which are presented on a country map would be useful for future rural transportation planning in Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن آقایاری هیر | aghayari hir
استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

میقات حبیبیان | میقات
استادیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir university of technology)

مهدی استادی جعفری | ostadi jafari
کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل، مهندسان مشاور آتیه ساز شرق.

حامد امینی شیرازی | amini shirazi
مدیر گروه پژوهشی حمل و نقل و ترافیک- مرکز مطالعات شهری و روستایی.


نشانی اینترنتی http://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_3909_546.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات