این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۱۹-۱۴۵
عنوان فارسی
ارائه یک مدل یکپارچه و روش حل برای زمانبندی تولید و مسیریابی وسائل نقلیه در یک زنجیرهتأمین دوسطحی با هدف کاهش مصرف سوخت
چکیده فارسی مقاله
با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و به دنبال آن افزایش مصرف سوخت در صنایع تولیدی و سیستمهای حملونقل، جهان امروز با دو چالش کمبود سوخت و انتشار آلایندههای زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت مواجه است. از اینرو اتخاذ راهکارهایی که میتواند مصرف سوخت را در این سازمانها کاهش دهد؛ غیر قابل اجتناب است در این مقاله یک مدل ریاضی جدید برای ترکیب دو مسئله زمانبندی و مسیریابی در یک زنجیره تأمین دو سطحی ارائه شده است. وسائل نقلیه در سیستم توزیع این زنجیره تأمین به صورت چند سفری مدلسازی شدهاند؛ به عبارتی دیگر هر وسیله نقلیه در یک دوره برنامهریزی میتواند چندین بار مورد استفاده قرار بگیرد، مدل ارائه شده اثر سرعت و بار و مشخصات فنی وسیله نقلیه بر میزان مصرف سوخت را نیز در نظر میگیرد. هدف مسئله، تعیین توالی بهینه تولید، مسیریابی و تعیین سرعت انتقال در هر مسیر توزیع توسط وسائل نقلیه به منظور کمینه کردن هزینههای مصرف سوخت و هزینههای دیرکرد و زودکرد میباشد. در پایان با توجه به نمونه مسائل طراحی شده برای این مدل، با مقایسهی نتایج حاصل از حل دقیق و ابتکاری مدل به ارزیابی کارایی این الگوریتم ابتکاری پرداخته شده است. نتایج حاصل نشان میدهد توالی تولید، نحوه توزیع سفارش مشتریان و سرعت وسیله نقلیه میتواند تاثیر زیادی در میزان مصرف سوخت داشته باشد. در انتها نتایج حاصل از تحلیل مثالهای عددی و بینشهای مدیریتی آمده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Integrated Model and a Solution Method for Production Scheduling and Vehicle Routing in a Two-Stage Supply Chain to Reduce Fuel Consumption
چکیده انگلیسی مقاله
Presently, the world faces two challenges of fuel shortage and the reduction of environmental emissions due to the growing population and consequently increased fuel consumption in the manufacturing and transportation systems. Hence, the adoption of solutions that can reduce fuel consumption in these organizations is unavoidable. This paper presents a new mathematical model for integrating scheduling and routing problems in a two-stage supply chain. Vehicles can distribute the demands between customers in a multi-trip manner in which each vehicle has to be used multiple times. Vehicles, in this supply chain, are considered as multi-trip. In other words, in each period, any vehicle can be used several times. The model considers the effect of vehicle weight, speed and technical characteristic on its fuel consumption. The goal of the problem is to determine the optimal sequence of production, routing, and determination of the transmission speed in each distribution path by vehicles in order to minimize fuel consumption costs and lateness and earliness costs. A mathematical model for this problem is presented and an innovative heuristic solution algorithm is also introduced. The efficiency of the solution algorithm is examined through extensive numerical experiments. The results indicate that the production sequence, customer order distribution and vehicle speed can have a significant impact on fuel consumption. Finally, the results of the analysis of numerical examples and managerial insights are presented.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیده بتول فتحی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
فرزاد دهقانیان |
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_79632_c3f8cc02ae65be4497d8d900c7386bb1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-1695734.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات