این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۲۳-۳۱

عنوان فارسی پیش‌بینی اضطراب بارداری زنان حامله بر اساس سوگیری‌های شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب بارداری با پیامدهای نامطلوب سلامتی برای مادر و نوزاد مرتبط است. با توجه به اهمیت موضوع، مطالعه حاضر با هدف پیش‌بینی اضطراب بارداری زنان حامله بر اساس سوگیری­های شناختی و تنظیم هیجان انجام گرفت. روش‌ کار: روش این مطالعه، توصیفی-تحلیلی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی زنان حاملۀ مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اردبیل در سال 1396 جهت دریافت مراقبت­های دوران بارداری از ماه اول تا نهم بارداری تشکیل دادند. تعداد 180 نفر از این افراد به شیوه نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شده و به پرسش­نامه­ جمعیت‌شناختی، پرسش­نامه فرم کوتاه اضطراب بارداری، مقیاس سوگیری­های شناختی و مقیاس تنظیم هیجان پاسخ دادند. داده­های به دست‌آمده با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که اضطراب بارداری با سوگیری­های شناختی (68/0=r؛ 01/0>P) ارتباط مثبت معنی‌داری دارد. هم چنین، اضطراب بارداری با مولفه­های تنظیم هیجان شامل ارزیابی مجدد شناختی (75/0 - =r؛ 01/0>P) ارتباط مثبت معنی‌دار و با مولفه فرونشانی (49/0=r؛ 01/0>P) ارتباط منفی معنی­داری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد 50% از کل واریانس اضطراب بارداری به وسیله سوگیری­های شناختی و 58% آن به وسیله تنظیم هیجان تبیین می­شود. نتیجه­ گیری: نتایج این مطالعه نشان می­دهد که سوگیری­های شناختی و راهبرد تنظیم هیجان فرد از عوامل مهم پیش‌بینی کنندۀ اضطراب بارداری زنان حامله است. این نتایج، از کاربرد راهبردهای شناختی و هیجانی در برنامه آموزشی و درمانی زنان حاملۀ دارای اضطراب بارداری حمایت می‌کند.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوگیری‌های توجه، خودتنظیمی، بارداری، اضطراب

عنوان انگلیسی Predicting the Pregnancy Anxiety in pregnant women basing on Cognitive Biases and Emotion Regulation strategies
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: pregnancy anxiety is associated with adverse health outcomes for the mother and the infant. Considering the importance of this issue, the present study aimed to predict pregnancy anxiety in pregnant women based on cognitive bias and emotion regulation. Methods: This study was a descriptive from correlational type. The statistical population of this study was all pregnant women referred to Ardabil health care centers in 2017 to receive prenatal care from the 1st to the 9th month of pregnancy. A total of 180 individuals were selected by stratified randomly sampling method. All of them completed the demographic questionnaire, pregnancy anxiety-short form questionnaire, cognitive bias scale and emotional regulation scale. Data were analyzed with using SPSS-22 and by Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Results: The findings showed that pregnancy anxiety has positive relationship with cognitive biases (P< 0/01; r=0/68). Also, pregnancy anxiety has negative relationship with cognitive reappraisal (P< 0/01; r= -0/75) and positive relationship with expressive suppression (P< 0/01; r= 0/49) as a components of emotion regulation. The results of regression analysis also indicated that 50% of the total variance of pregnancy anxiety is explained by cognitive bias and 58% of it explained by emotion regulation. Conclusion: The results showed that cognitive biases and emotional regulation strategy are important predictors of pregnancy anxiety. Therefore counselors and therapists should pay attention to the symptoms of women with pregnancy anxiety and based on them, design and implement cognitive and emotional strategies in their curriculum to reduce pregnancy anxiety.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attentional Bias, Self regulation, Pregnancy, Anxiety

نویسندگان مقاله سجاد بشرپور | Sajjad Basharpoor
Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardebil, Iran
گروه آموزشی روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

مینا طاهری فرد | Mina Taheri fard
Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardebil, Iran
گروه آموزشی روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-591-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-1697075.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات