این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
جغرافیا و برنامه ریزی
، جلد ۱۶، شماره ۴۱، صفحات ۱۵۳-۱۶۸
عنوان فارسی
بررسی و تحلیل نقش تصویر مقصد در توسعه صنعت گردشگری (مطالعه موردی: کلان شهر تبریز)
چکیده فارسی مقاله
در چند دهه اخیر یکی از موضوعات مهمی که در مطالعات مربوط به گردشگری مورد توجه محققان قرار گرفته است، تصویر (وجهه استنباط شده) گردشگران از یک مقصد گردشگری بوده است. نتایج اکثر این پژوهشها حاکی از تأثیر تصویر ذهنی گردشگر از یک مقصد در تصمیم به سفر، رفتار در حین سفر و قصد انجام سفرهای مجدد به آن مقصد است. علیرغم اهمیت این مفهوم در توسعه صنعت گردشگری، موضوع تصویر در مطالعات مربوط به گردشگری در ایران، به جز موارد معدود، آن هم در رابطه با گردشگران خارجی مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی و تحلیل تصویر گردشگران داخلی از شهر تبریز در قبل و بعد از سفر به این شهر میباشد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیمایشی است و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوری شده است و سپس با استفاده از روشهای آماری و به کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد سفر به شهر تبریز باعث تغییر مثبتی در تصویر گردشگران از این شهر شده است. همچنین همبستگی مثبتی بین وجهه استنباط شده گردشگران بعد از سفر و میزان تمایل آنها به سفر مجدد به این شهر وجود داشته است. نکته حایز اهمیت در رابطه با منابع کسب اطلاع گردشگران از مقصد، نقش عمده روشهای سنتی (دوستان و آشنایان) در کسب اطلاع گردشگران در قبل از سفر به این شهر بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تبریز، گردشگری، تصویر مقصد گردشگری،
عنوان انگلیسی
Evaluating and Analysis of Destination Image Effect in Development of Tourism Industry (Case Study: Tabriz Mega City)
چکیده انگلیسی مقاله
During the few recent decades one of important subjects that connected studies of tourism and has been in the center of researcher’s attention, and an image of tourist from a tourism destination. Most results of these researches indicated that mental image of tourists from a destination influences decision making to travel, their behavior during trip and intended renewed trips to that destination. Despite importance of this concept in development of tourism industry, with the exception of a few cases (e.g, in the case of foreign tourists), destination image subject has not been explored in Iran. The main purpose of this research is the examination and analysis of image of interior tourists before and after travel to Tabriz. Methodology of this research is surveying. Required information was gathered using questionnaires and then analyzed with statistical methods by SPSS software. The findings of this study show that travel to Tabriz city has had positive effect on tourist’s image from this city. There has been also positive correlation between tourists image after travel to Tabriz and their tendency to renewed travel to this city. The important point relative to sources is that tourists obtain information of travel by traditional methods (through friends and family members) before traveling to this city.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Tabriz, Tourism, Tourism destination image
نویسندگان مقاله
یعقوب زنگنه |
گروه جغرافیای دانشگاه تربیت معلم سبزوار
یاسر شمس الله زاده | shams allah zadeh
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
نشانی اینترنتی
http://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_45_10.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات