این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جغرافیا و برنامه ریزی، جلد ۱۶، شماره ۳۷، صفحات ۸۳-۱۰۹

عنوان فارسی تحلیلی بر سنجش فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری (مطالعه موردی: بخش مرکزی اصفهان)
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر با هدف بررسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش مرکزی شهر اصفهان تدوین یافته است. نوع تحقیق کاربردی ـ توسعه­ای و روش مطالعه اسنادی و پیمایشی (میدانی) است. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم­افزار SPSS استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش جهت سنجش؛ فناوری اطلاعات و نقش آن در مدیریت و برنامه­ریزی شهری، ساکنان بخش مرکزی شهر اصفهان می­باشد که، با استفاده از فـرمول کوکران 322 نفر برآورد گردیـده و نهایتـاَ حدود 400 پرسشنامه از شهروندان و سازمان­ها تهیه شده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که: بین سواد اطلاعاتی و پذیرش مظاهر فناوری اطلاعات و ارتباطات با ضریب همبستگی 47/0 و 000/=0Sig رابطه معناداری وجود دارد؛ بدین معنی که، شهروندان سواد لازم را برای بکارگیری این دانش ندارند. با دسترسی به امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات در محل کار با 000/0=Sig در سطحی مناسب ولی در محل سـکونت با 02/0=Sig چندان مطلوب نیست و شـهروندان کارهایشان را بیشتر با مراجعات حضوری انجام می­دهند. بررسی های به عمل آمده نشان می­دهد که هر چه میزان رضایت شهروندان از خدمات رسانی مدیران شهری بیشتر باشد میزان مشارکت شهروندان به همان میـزان در مدیریت شهری افزایش مـی­یابد (ضریب همبستگی 43/0 و 000/0=Sig). و در مورد میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و سطح مشارکت شهروندان در مدیریت شهری با ضریب همبستگی 46/0 و 000/0=Sig رابطه معناداری وجود دارد. و بالاخره اینکه، هر چه میزان رضایت افراد از خدمات­رسانی ICT بیشتر باشد گرایش به استفاده از این خدمات نیز بیشتر خواهد بود که، نتایج پژوهش حاضر با همبستگی 31/0 در حد متوسط به پایین است و نیازمند توجه مدیران شهری می­باشد که در خاتمه پیشنهاداتی برای توسعه این فناوری در جوامع شهری ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Analysis and Assessment of ICT and its Role in Urban Planning and Management: A Case Study of Central District of Esfahan
چکیده انگلیسی مقاله The current paper attempts to examine information and communication technology (ICT) in Esfahan’s central district. The research method is applied-developmental and the study method is survey-documental. To collect data, questionnaires were used and SPSS was used for analyzing data. The samples were selected from residents of Esfahan central district and its size was estimated 322 by Cochran method. Ultimately 400 questionnaires were provided from citizens and institutes. Findings show that there is a signficant relationship between information literacy and acceptance of ICT (correlation=0.47, Sig=0.000) that is to say, citizens do not have necessary knowledge to make use of ICT. Accessibility to ICT services in workplace (Sig=0.000) was suitable but in residencies, the case was not true (Sig=0.02). Citizens mostly fulfill their requests personally. The more the satisfaction of citizens with urban managers’ services, the more is involvement of citizens in urban management (correlation=0.43, Sig=0.000). There is a relationship between the use of ICT and the extent of citizen participation in urban management (correlation= 0.46, Sig=0.000). The more citizens were satisfied with ICT services, the more they tend to make use of these services. The results of current research is with the correlation of sig=0.031 are average downwards and it demands the care of urban managers. Finally, in order to promote this technology in urban societies, suggestions are presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اصغر ضرابی |
جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

جمال محمدی |
جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

جبار علیزاده اصل | alizadeh asl
جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_555_138.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات