این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۴۷-۱۷۱
عنوان فارسی
طراحی و تبیین مدل پارادایمی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار (مطالعه موردی: کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس)
چکیده فارسی مقاله
زنان و دختران بیشتر از مردان در معرض استثمار، فقر، خشونت و سوء تغذیه قرار دارند و فرصت تحصیل و آموزش برایشان کمتر فراهم است. کارآفرینی اجتماعی به زنان فرصت میدهد سرنوشت خویش را در دست گیرند. کارآفرینی اجتماعی در مقایسه با سرمایهگذاری سنتی و دولتی، دستیابی به استقلال، توانمندی و مشارکت اجتماعی بیشتری را برای زنان میسر میکند. این مطالعه درصدد است با استفاده از روش پژوهش کیفی و بهکارگیری راهبرد نظریهپردازی دادهبنیاد به ارائه الگویی از کارآفرینی اجتماعی با رویکرد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کمیته امداد امام خمینی(ره) بپردازد و عوامل مؤثر بر شکلگیری این فرایند و پیامدهای حاصل از آن را شناسایی و تشریح کند. در این زمینه، با هجده نفر از متخصصان دانشگاهی و مددکاران خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان فارس بهعنوان نمونه آماری به صورت نظری و هدفمند و به شیوه نیمهساختاریافته مصاحبه شد و متنهای مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. نتایج نشان داد سیاستهای توانمندساز بهمنزله پدیده محوری و در تعامل با عوامل دیگر موجب شکلگیری کارآفرینی اجتماعی میشود. نحوه ارتباط این عوامل در مدل نهایی پژوهش نشان داده شده است. ظرفیتسازی، تقویت جسمیـ روانی و قوانین حمایتی در شکلگیری سیاستهای توانمندساز تأثیر بسزایی دارند که درنهایت این نگرش پایهای برای به وجود آمدن پدیده کارآفرینی اجتماعی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Designing and Explaining a Social Entrepreneurship Paradigm Model with an Approach to Empowerment of Female Household Heads (Case Study: The Imam Khomeini Relief Foundation of Fars Province)
چکیده انگلیسی مقاله
It is generally accepted that women and girls are more vulnerable to the exploitation, poverty, violence and malnutrition than men and have less opportunity for education and training. Social entrepreneurship gives women the opportunity to control their own destinies. It allows women enjoying greater independency, empowerment and social participation than the traditional and state-owned investments. The present study aimed to provide a social entrepreneurship model with an approach to empowerment of female household heads in the Imam Khomeini Relief Foundation and identification and explanation of effective factors in the formation of this process and its consequences through applying a qualitative research method and the Grounded Theory (GT) strategy. In this regard, interviews were conducted with eighteen university experts and family workers from The Imam Khomeini Relief Foundation in Fars province as the statistical sample using a semi-structured theoretical and purposive method; and interview texts were analyzed at three stages namely the open, axial and selective coding. According to obtained results, empowering policies create the social entrepreneurship the phenomenon orientation in the interaction with other factors. Relationships of these factors are shown in the final model of research. Capacity-building, physical-psychological boosting and supportive laws have significant effects on the creation of empowering policies. This attitude ultimately becomes a basis for the emergence of social entrepreneurship phenomenon.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا زارع |
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران
محمد صفری دشتکی |
دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد بندر دیلم، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر دیلم
نشانی اینترنتی
https://jwdp.ut.ac.ir/article_71926_c547402a32dcaeb3c16ef15d3e829680.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/889/article-889-1698128.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات