این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
جغرافیا و توسعه
، جلد ۱۳، شماره ۳۸، صفحات ۳۱-۴۶
عنوان فارسی
بررسی ارتباط متقابل کاربریهای ورزشی و حمل ونقل شهری در مشهد*
چکیده فارسی مقاله
رابطهی متقابل بین کاربری اراضی و سیستم حمل و نقل شهری جداییناپذیر و دو جزء تشکیلدهندهی یک واقعیت محسوب میشوند. در این مقاله رابطهی کاربریهای ورزشی با حمل و نقل و تراکم جمعیّت شهری با استفاده از مدل دسترسی هنسن بر اساس سلسله مراتب ساختار فضایی شهر سنجیده شده است. سپس پراکنش فضایی انواع مراکز ورزشی نسبت به سلسله مراتب شبکهی ارتباطی با استفاده از مدل تحلیل شبکه در محیط نرمافزارGIS به منظور سنجش میزان تولید و جذب سفرهای ورزشی تحلیل شده است. نتایج حاصل از تحلیل نشان میدهد وسعت کاربریهای ورزشی در شهر مشهد 2409911 متر مربع (137 قطعه) میباشد که 2/1 درصد از مساحت کل شهر است. سرانهی این کاربری در مشهد 95/0 متر مربع میباشد که با سرانهی پیشنهادی طرح جامع (91/2 متر مربع) فاصلهی زیادی دارد. ضریب موران نیز بر عدم رعایت عدالت در توزیع فضایی مراکز ورزشی دلالت دارد. همچنین بر اساس شاخص هنسن، دسترس04/37% از جمعیّت شهر مشهد به مراکز ورزشی پایینتر از متوسط میباشد. مراکز ورزشی نسبت به شبکهی ارتباطی فقط 8/52 درصد از سطح شهر را تحت پوشش خود قرار میدهد و حدود 3/31% از این مراکز نیز نسبت به شبکهی ارتباطی بطور نامناسب مکانیابی شدهاند، بطوریکه پرترافیکترین مناطق مشهد (مناطق ترافیکی 1 و 2) جذبکنندهی بیشترین سفرهای ورزشی (31/32%) میباشند. بنابر این پیشنهاداتی مانند هماهنگی برنامهریزی کاربری اراضی و حمل نقل و تناسب سلسله مراتب کاربری ورزشی با سلسله مراتب شبکه ارتباطی همجوار ارایه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Study the interrelation of sport and urban transportation usages in Mashad city
چکیده انگلیسی مقاله
The interrelation between the land use and urban transportation system is considered as inseparable and also as the two integral parts of a reality. In this article, the relation of sport usages with transportation and density of urban population has been evaluated by using Hansen availability model and based on the city spatial hierarchical configuration. Then spatial distribution of different sport centers has been analyzed in relation with the hierarchy of connecting network by using network analysis model in GIS software environment for measuring the production amount and attraction rate of sport trips. The area of sport usages in Mashad city is 2409911M2( 137 parts) which is 1.2 % of total land of the Mashhad city. Per capita of such uses in Mashhad is 0.95 which has a great distance with what proposed by master plan(2.91m2). Moran Coefficient indicates injustice in spatial distribution of sport centers. Also, based on Hansen index, the access of 37.04% of Mashhad population to sport centers is lower than the average level. Heterogeneous distribution of sport centers with different functions in Mashhad indicates that sport centers compared to communication network cover only 52.8 % of the city; furthermore, 31.3 % of these centers are located improperly and weakly compared with the communication network, so that regions having the highest level of traffic load (regions 1 & 2) attract the highest level (32.31%) of sport trip. In conclusion, recommendations like proportion of land use planning and transportation, proportion of sport land use hierarchy with neighboring network hierarchy will be offered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرحیم رهنما | mohammad rahim
احمد آفتاب |
نشانی اینترنتی
http://gdij.usb.ac.ir/article_1928_5ea8dcb09356e856d6dabaf611e09db1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات