این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
جغرافیا و توسعه
، جلد ۷، شماره ۱۴، صفحات ۱۰۱-۱۲۰
عنوان فارسی
دستیابی به توسعهی پایدار روستا با تأکید بر نقش محوری رسانههای جمعی مطالعهی موردی : روستاهای استان قزوین
چکیده فارسی مقاله
تواناییهای انسان از طریق دانایی حاصل میشود و برای کسب آن میبایست سرمایهگذاری کرد. به همین دلیل بسیاری از صاحبنظران در امر توسعهی روستایی معتقدند: «توانمند نمودن روستاییان، بنیان توسعه روستایی است و روستاییان مجریان اصلی طرحهای توسعه دراین بخش میباشند و لازمست تا در تمامی مراحل آن مشارکت داشته باشند». وجود مشارکتی فعال و آگاه مستلزم کسب آگاهیهای لازم در این زمینه میباشد. اگرچه، نهادهای آموزشی بهصورت رسمی و غیررسمی از دیرباز فعالیتهای گستردهای را دراین خصوص آغاز کردهاند، اما در این میان رسانههای جمعی، با برد بسیار وسیع و کارکردهای متنوع آموزشی، خبری و تفریحی، میتواند نقش بسیار مؤثر و سازندهتری درآگاهسازی، آموزش دادن و بسیج همگانی روستاییان جهت مشارکت همهجانبه در انجام طرحهای توسعه روستایی داشته باشند. بهکارگیری رسانهها در افزایش آگاهی روستاییان در ایران از جدیدترین رویکردهای مباحث جغرافیایی است که لازم است بدان توجه ویژه نمود. این مقاله تلاش دارد با مطالعهی روستاهای استان قزوین، میزان تأثیرگذاری رسانههای جمعی را در افزایش آگاهی روستاییان (درابعاد اقتصادی) مورد بررسی قرار دهد. مطالعهی فوق بر پایه روش پیمایشی و تکمیل بیش از 498 پرسشنامه و مصاحبه با روستاییان ساکن در روستاهای استان شکل گرفته است. نتایج حاصله نشان میدهد که کارکرد وسایل ارتباط جمعی در افزایش آگاهی اقتصادی روستاییان در روستاهای استان قزوین علیرغم برخورداری از زیرساختهای نسبتاً مناسب ارتباطی و دسترسی نسبی به رسانهها، در حاشیه قرار دارد و مرکزیت با ارتباطات میان فردی و گروهی و بهصورت شفاهی است. هر چند که بر اساس یافتههای بهدست آمده، این مسأله نمیتواند تعجبآور باشد. چراکه اولاً روستاییان در تهیه و تولید برنامهها و محتوای آنها هیچ نقشی ندارند و ثانیاً کارشناسان مربوطه، غالباً بدون توجه به نیاز روستاییان و عدم شناخت کافی از ویژگیهای محیط روستایی به تولید برنامه میپردازند. که اکثراً برای روستاییان نامأنوس و غیرقابل استفاده میباشد. به همین خاطر روستاییان به منظور کسب آگاهی از انواع شیوههای جدید تولید و بهرهبرداری از زمین، بازار و... از تعاملات فردی و ارتباط با مروجین بیشترین استفاده را میبرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Knowledge produces human ability so it should invest for making. However, many of specialists in rural development believe that awareness is the basis of rural development. By having essential warning, they can participate in the development of their rural areas. Educational organizations have been teaching rural communities directly and indirectly for many years. However, mass media has a much more important role in the education, information and developmental participation of rural communities
چکیده انگلیسی مقاله
Knowledge produces human ability so it should invest for making. However, many of specialists in rural development believe that awareness is the basis of rural development. By having essential warning, they can participate in the development of their rural areas. Educational organizations have been teaching rural communities directly and indirectly for many years. However, mass media has a much more important role in the education, information and developmental participation of rural communities. The new geography approach that is important, increasing the awareness to rural communities by mass media. Therefore, this study is a survey research on the rurals of Gazvin province and its object review of mass media effect rate on the increasing the awareness part economy in the rural communities. It is concluded that despite, rurals availability to suitable infrastructure but they used often face to face process and mass media role is very weak for giving awareness to rural communities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عبدالرضا رحمانی فضلی | rahmani fazli
سیما بوذری |
نشانی اینترنتی
http://gdij.usb.ac.ir/article_1219_57c43b062c65c8a2a20affe30b9a81d2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات