این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در دانشگاه‌های ایران و ییل
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشگاه­ها نقش مهمی در توسعه اجتماعی و تولید دانش دارند. تولید نیروی کار واجد شرایط جهت تولید دانش عمدتا از طریق برنامه­های دکترا در دانشگاه­ها صورت می­گیرد. فارغ التحصیلان دکتری پرستاری به عنوان عامل پیشبرد علم پرستاری، مشاوران حرفه و آموزش­ دهنده محققان آینده پرستاری هستند. برنامه­های درسی در ایفای بهتر این وظایف نقش دارند؛ لذا، شناخت نقاط قوت و ضعف برنامه آموزشی کشورمان ضروری به نظر می­ر­سد؛ بنابراین هدف از این مطالعه مقایسه تطبیقی دوره دکتری پرستاری در ایران با دانشگاه ییل بود. روش کار:  مطالعه حاضر از نوع توصیفی-  تطبیقی است که در سال 1397 انجام شد. پس از دریافت برنامه درسی دوره دکتری ایران و دانشگاه ییل از سایت­های معتبر مرتبط مقایسه با استفاده از الگوی Beredy انجام شد. این الگو از روش­های مطالعات تطبیقی است که چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه را شامل می­شود. یافته­ ها: علیرغم برخی شباهت­ها در نحوه پذیرش، توجه به خدمت عادلانه و تساوی حقوق، جامعه محور بودن حرفه پرستاری، بیان صلاحیت­ها، تفاوت­هایی نیز در برگزاری سمینارهایی در راستای پایان­نامه، بالینی بودن اعضا هیات علمی، داشتن برنامه عملیاتی، بسترسازی جهت تحقق رسالت و چشم انداز، دارا بودن دوره Doctor of Nursing Practice، واحدهای درسی بین دانشکده ییل و ایران دیده شد. نتیجه­ گیری: نتایج این مطالعه نشان می­دهد که برنامه آموزشی دکتری پرستاری با اعمال تغییراتی در نحوه پذیرش، استراتژی اجرایی آموزشی، تدوین برنامه عملیاتی و واحدهای درسی باید گام­هایی در تحقق رسالت، چشم انداز و در نهایت رشد و تعالی سیستم آموزش پرستاری بردارد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مقایسه تطبیقی، برنامه آموزشی، دکتری پرستاری، ایران، ییل

عنوان انگلیسی Comparative study of nursing Ph.D. education program in Iran and Yale Universities
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Universities play an important role in social development and knowledge production. Generating a qualified workforce to produce knowledge mainly takes place through doctoral programs at universities. Ph.D Nursing graduates are a leading factor in nursing science, career counselors and educators of future nursing researchers. Curriculum plays a role in the better implementation of these tasks. Therefore, it is considered necessary to recognize the strengths and weaknesses of our country's curriculum. Therefore, the aim of this study was comparative study of nursing Ph.D courses in Iran with Yale School of Nursung. Method: This descriptive-comparative study was conducted in 2018. After receiving Ph.D. Curriculum from Iran and Yale School of Nursung, comparison was performed using the Beredy pattern. This template consists of comparative studies that include four stages of description, interpretation, neighborhood, and comparison. Result: Despite some similarities in admission, attention to fair service and equality of rights, community-centered nursing profession, the expression of competencies, differences there were in holding seminars in the field of dissertation, clinical staffing of faculty members, having an operational plan , Bidding to fulfill the mission and vision, having a DNP course between Yale and Iran. Conclusion: The results of this study indicate that the nursing doctoral curriculum should make steps in fulfilling the mission, vision and ultimately, the development of nursing Ph.D education system by making changes in the acceptance, the educational strategy, the development of the action plan and the units of the curriculum.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منیر نوبهار | monir nobahar
semnan university medical science
دانشگاه علوم پزشکی سمنان

طیبه علی آبادی | tayyebeh Ali Abadi
semnan university medical science
علوم پزشکی سمنان

حسن بابامحمدی | hassan Babamohamadi
semnan university medical science
علوم پزشکی سمنان


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1543-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات