این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی و روان سنجی ابزار سنجش کارکردهای دانشگاه پژوهی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشگاه ها در مسیر بقا، توسعه و تعالی، ناگزیر از هماهنگی مستمر با تحولات محیطی پیچیده، مبهم و متلاطم می باشند که این امر جز از طریق مدیریت، برنامه ریزی و تصمیم گیری علمی، پژوهش محور و مبتنی بر اطلاعات دقیق، به روز وکارامد محقق نخواهدگردید. هدف این پژوهش، طراحی و روانسنجی ابزار ارزیابی کارکردهای دانشگاه پژوهی بوده است.          روش: این پژوهش ترکیبی درسال 1397درجامعه پژوهش اعضای هیأت‌علمی و مدیران دانشگاه صنعتی نوشیروانی انجام گرفت. ابزار اولیه از طریق مطالعه گسترده مبانی نظری، تحقیقات پیشین مقالات مرتبط،کارکردهای دانشگاه پژوهی دانشگاه های برتر، با70 گویه طراحی شد که دردو مرحله دلفی (10نفر)به 58 گویه تقلیل یافت. روایی صوری و محتوایی کمی و کیفی بررسی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تعیین شد. نهایتاً از تحلیل عامل تأییدی ابزار مذکور با استفاده از نرم افزار Smart pls3 موردتایید قرار گرفت. یافته ها: پس از طی مراحل تعیین روایی و پایایی، پرسشنامه ای با 6 بعد و37 گویه طراحی شد. مقدار شاخص روایی محتوایی همه گویه ها  بالای 7/0به دست آمد. در بررسی روایی سازه، مقدار بار عاملی تمام گویه ها، مقادیر مناسبی عمدتا بالاتر از 7/0،پایایی هر دو ملاک(آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی)تمام ابعاد بالای 7/0، میانگین واریانس استخراج شده((AVE در همه ابعاد بیشتر از 5/0 را نشان داد. نتیجه گیری: ابزار طراحی شده اعتبار و پایایی خوبی دارد و می توان از آن به عنوان ابزاری مناسب جهت ارزیابی کارکردهای دانشگاه پژوهی در دانشگاه ها استفاده نمود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاه پژوهی، پرسشنامه، روایی، پایایی، کارکردها

عنوان انگلیسی Design and psychometric evaluation of measurement tools for Institutional research functions
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Universities in the path of survival, development, and excellence will inevitably be continually aligned with complex, ambiguous and turbulent environmental changes which will not be achieved by managing, planning, and deciding on scientific, research-based and accurate, up-to-date, and accurate information. The purpose of this study was to design and psychometric evaluation of measurement tools for Institutional research functions. Method: This combined research was conducted in 1397 in the research community of faculty members and managers of the University of Technology in Noushirvani. The basic tool is through the extensive study of theoretical foundations, previous research on related articles, and the functions of Institutional research at the top universities, with 70 designed items which was reduced to 58 courses in two Delphi stages (10 people).Ultimately, the confirmatory factor analysis of the mentioned tool was confirmed using Smart Pls3 software. Findings: After completing the validity and reliability steps, a questionnaire with 6 dimensions and 37 items was designed. The content validity index of all items was higher than 0.7. In construct validity study, the factor load factor of all items, the proper values were mostly higher than 0.7, the reliability of both criteria (Cronbach's alpha, composite reliability) all dimensions greater than 0.7, the average of extracted variance (AVE) in all dimensions was greater than 0.5. Conclusion: The designed tool has good credibility and reliability and can be used as a tool for evaluating the functions of Institutional research.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طاهره آقامیرزایی | Tahereh Aghamirzaee
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

مریم تقوایی یزدی | Maryam Taghvaee Yazd
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

رضا یوسفی سعید آبادی | Reza Yousefi Saeedabadi
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-608-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات