این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۱۹۳-۲۲۰
عنوان فارسی
تصاویر از آنچه میبینید پیچیدهتر هستند: تحلیل ایدئولوژی بصری در طرحهای جلد پرنسس نوشتۀ جین سسون
چکیده فارسی مقاله
مقاله حاضر به بررسی چگونگی ایدئولوژی بصری در گسترش تفکر نئوامپریالیسمی میپردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد نشانه-شناسی اجتماعی تصویر و فمنیسم پسااستعمار و با بهرهگیری از نظریات منتقدانی نظیرکرس، لیوون و ویتلاک در پی پاسخ به این پرسش بنیادی است که چگونه تصاویر، به ویژه طرحجلد کتابها، به ابزاری در جهت پیشبرد اهداف کلانروایت نئولیبرالیسم انسانگرا در دو دهه اخیر تبدیل شدهاند؟ بدین منظور دو طرح جلد از چاپهای متفاوت کتاب پرفروش پرنسس (1992)، نوشته جین سسون، بررسی میشود تا بهچگونگی استفاده از تصاویر زنانشرقی در راستای بازتاب گفتمانهای سیاسی متفاوت پرداخته شود. چنین استدلال میشود که با تغییر گفتمان سیاسی حاکم برغرب پس از واقعه یازده سپتامبر (11/9) طرح جلد چنین کتابهایی نیز تغییر کردند تا با گفتمان نئوامپریالیسمی و اسلامهراسی حاکم بر غرب همگام شوند. طرحجلدهای جدید، علاوه بر پررنگ کردن تقابل «زن غربی/زن شرقی» و به تبع تداعی ساختار سلسلهمراتبی «غرب/شرق»، «ما/آنها» و «خود/دیگری» (همانند طرحهای پیشین)، میکوشند استراتژی نظامی تجاوزکارانه اخیر غرب را در اذهان جهانی به یک «مداخلۀ خیرخواهانه» و آزادیطلبانه فمنیسمی تقلیل دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
There is more to Images than Meets the Eye: A Visual-Social Semiotic Reading of Sasson’s Princess
چکیده انگلیسی مقاله
This article focuses on diverse front covers of Sasson's Princess: A True Story of Life behind the Veil in Saudi Arabia (1992) and tries through the visual-social semiotics of Kress and Leeuwen and postcolonial perspective of Whitlock to elaborate how images, especially book covers, have recently been deployed in the west to disseminate the neo-orientalist ideology in the last decade. To this end, two front covers of different editions of Sasson's best-selling book, Princess, has been studied to discuss the ways the Western political discourse has altered the images of oriental women, used on the front covers, to further diverse ideologies. It is argued that with the change of the Western political discourse after 9/11 the covers of books like Sasson's have also altered to suit the neo-orientalist, Islamophobic leanings in the West. Such changes not only foreground the old notions of "Western women/Oriental women," "the self/the other" but also "represent" the West's intervention in the Orient more as a humanitarian, feministic move than military aggression.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا طاهری |
دانشگاه کاشان
نشانی اینترنتی
https://jor.ut.ac.ir/article_71934_16ceac1f27a560a763db332638712f09.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-1709066.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات