این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جغرافیا و پایداری محیط، جلد ۵، شماره ۱۵، صفحات ۸۳-۹۷

عنوان فارسی شناسایی و اولویّت بندی راهبردهای توسعه گردشگری شهرستان شیراز با استفاده از تکنیک SWOT و مدل ANP
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویّت‌بندی راهبردهای توسعه گردشگری شهرستان شیراز با استفاده از تکنیک SWOTو مدل ANP است. روش تحقیق از نوع توصیفی – تحلیلی، با منطق قیاسی بوده و از دو روش اسنادی و میدانی استفاده گردیده است. به طوری که ابتدا عوامل چهارگانه سوات در راستای موضوع تحقیق، از طریق پرسشنامه از گردشگران (حجم نمونه 400 نفر)، شهروندان (حجم نمونه 400 نفر) و کارشناسان (حجم نمونه 30 نفر) شهرستان شیراز گردآوری شد و در مرحله بعد، استراتژی‌های حاصل از این تحلیل، توسّط یک گروه 5 نفره از اساتید کارشناس در زمینه گردشگری با استفاده از مدل تحلیل شبکه (ANP) اولویّت‌بندی شده است؛ همچنین عناصر چهارگانه سوات و هریک از عوامل این عناصر نسبت به یکدیگر رتبه‌بندی شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که راهبردهای SO2SO1وST1 به عنوان سه راهبرد دارای اولویّت در زمینه توسعه گردشگری شهرستان شیراز شناخته شده‌اند. راهبرد SO1، افزایش ارائه امکانات در منابع گردشگری حائز اهمّیّت بالا در سطوح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی بوده و مربوط به استراتژی‌های تهاجمی است. راهبرد SO2، توسعه فضاهای تفریحی و سرگرمی به عنوان بستر مناسب و مکمل گردشگری برای افزایش مدت اقامت گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی بوده و مربوط به استراتژی‌های تهاجمی است. راهبرد ST1، افزایش بودجه تخصیصی برای توسعه جاذبه‌های گردشگری و ایجاد و مدیریت واحد شفاف برای اجرایی­شدن و تحقّق توسعه امر گردشگری بوده که این راهبرد، مربوط به استراتژی‌های رقابتی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identification and Prioritization of Tourism Development Strategies in Shiraz Applying SWOT technique and ANP model
چکیده انگلیسی مقاله The present study aims at recognizing and prioritizing tourism development strategies of Shiraz applying SWOT technique and ANP model. This research is a descriptive-analytical one with deductive logic using field and document methods. First of all, SWOT quadruplet factors were gathered through a questionnaire from tourists (sample size 400), citizens (sample size 400) and experts (30 samples) according to the topic of research. In the next step, the strategies, obtained from the analysis, were prioritized by a 5-member group of expert professors in the field of tourism using network analysis (ANP). Moreover, SWOT quadruplet elements and each of their factor were prioritized toward each other. The findings show that SO1, SO2and ST1are considered as the 3 precedence strategies for Shiraz. SO1 strategy makes an increase in tourism resources of high importance at regional, national and international, which is associated with aggressive strategies. SO2 strategy develops appropriate entertainment centers which increases more staying of tourists, especially foreign tourists. It is also associated with aggressive strategies. ST1 strategy increases the funding for the development and management of tourism attractions and tourism development. In addition it is related to the competitive strategies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد غلامی |


محسن رستگار |


علمدار عبدالهی |


راضیه السادات میرجعفری | raziye sadat



نشانی اینترنتی http://ges.razi.ac.ir/article_405_c1752db4566bf8dd41042ee0d86e9f69.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات