این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جغرافیا و پایداری محیط، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۷۵-۹۴

عنوان فارسی اولویت‎بندی قطب‌های گردشگری استان کرمانشاه براساس پتانسیل مناطق نمونه‎ی گردشگری با استفاده از روش تصمیم‎گیری چند معیاره‎ی تاپسیس
چکیده فارسی مقاله مناطق نمونه‎ی گردشگری، زیرمجموعه‎ی قطب­های گردشگری و یکی از مهم‎ترین مباحث مهم مطرح شده در صنعت گردشگری هستند. توسعه‎ی مناطق نمونه‎ی گردشگری، توسعه‎ی قطب‎های گردشگری را به‎دنبال دارد و سبب رونق گردشگری یک قطب گردشگری می­شوند. پژوهش پیش رو، ازدسته پژوهش‎های کاربردی ـ توسعه­ای است که با هدف رتبه‎بندی قطب‎های گردشگری استان کرمانشاه انجام پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و پیمایشی و ابزار پژوهش، پرسش‎نامه است که با استفاده از روش دلفی، 10 شاخص برای مناطق نمونه ارزیابی و سپس با پیمایش داده­های حاصل از پرسش‎نامه در روش تاپسیس، قطب­های گردشگری اولویت‎بندی شده­اند. بر این اساس، مناطق نمونه‎ی گردشگری تحت پوشش قطب کرمانشاه با میزان 9448/ 0= نسبت به دیگر مناطق در سطح بسیار خوب، مناطق نمونه‎ی قطب اورامانات با امتیاز 42981/0 در رتبه‎ی دوم و در سطح متوسط و سایر مناطق در سطوح بعدی ارزیابی شده­اند. نتایج پژوهش از یک سو سهم مهمی در تصمیم‎گیری­های مدیریتی دارد و از سوی دیگر، به سرمایه‎گذاران برای سرمایه‎گذاری و به گردشگران در انتخاب مقاصد گردشگری کمک خواهد کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Prioritization of Kermanshah Tourism Poles Based on the Potential of Tourism Sample Regions Using TOPSIS Multi-Criteria Decision-Making Techniques
چکیده انگلیسی مقاله Tourism sample regions as the subset of tourism poles are one of the most important and considerable issues in the tourism industry. In fact, the development of tourism sample regions will lead to the development and expansion of tourism poles. The Present study is an applied–developmental research which aims to rank the tourism poles of Kermanshah Province. Adapting a descriptive - analytical and survey methodology, the study has utilized questionnaire as research instrument. At first, using Delphi technique, 10 indexes were determined for assessment of the sample regions. Then, the data from the questionnaires were examined through TOPSIS multi-criteria decision-making techniques and the tourism poles were prioritized. According to these prioritizations, the tourism sample regions in Kermanshah pole with 0/9448 were in a very good level in comparison to other regions, and the sample regions in Hewraman pole with 0/42981 were located in the second place and in a moderate level, and other regions were assessed in the next level. The results of the present study, on the one hand, have an important contribution to the management decisions; and on the other hand, help the investors for investment and tourists for the choice of the tourism destinations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا نوری |


صمد فتوحی |


زهرا تقی زاده |



نشانی اینترنتی http://ges.razi.ac.ir/article_180_813fc9d3dceeeb25fe51a9319648c9ab.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات