این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
جنگل ایران
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۱۹-۲۲۸
عنوان فارسی
تحلیل حساسیت مدل CULSED به منظور ارایه راهکارهای کنترل رسوب جادههای جنگلی (مطالعه موردی بخش نمخانه، جنگل خیرود)
چکیده فارسی مقاله
جادههای جنگلی از مهمترین منابع تولید رسوب در جنگلها محسوب میشوند. رسوب حاصل از جادههای جنگلی سبب بروز مشکلات محیطزیستی و آلودگی منابع آب حوضهها و ایجاد خطر برای زندگی آبزیان میشود. عوامل زیادی در مقدار تولید رسوب جادههای جنگلی نقش دارند که حد تأثیر آنها با یکدیگر متفاوت است. در این پژوهش تأثیر چهار عامل عرض بستر روسازی، شیب طولی جاده، سن جاده و درصد پوشش گیاهی در تولید رسوب توسط مدل CULSED و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) بررسی شد. برای نشان دادن مقدار حساسیت رسوب تولیدی به هر یک از چهار عامل، از تحلیل حساسیت، و برای بررسی نوع و مقدار همبستگی، از ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل سناریو استفاده شد. با برازش انواع توابع، تابع مناسب برای نشان دادن رابطه هر عامل با مقدار رسوب انتخاب شد. بر پایه نتایج بیشترین حساسیت بـه ترتیب مربوط به عرض بستر روسازی، شیب، پوشش و سن است. نوع همبستگی عرض بستر و شیب با مقدار رسوب مثبت، و نوع همبستگی، پوشش و سن با مقدار رسوب، منفی است. این نتایج به طراحان جادههای جنگلی کمک میکند که در مراحل اولیه طراحی، عوامل را در نظر داشته باشند و از طرفی بعد از ساخت نیز با اجرای سیاستهای مدیریتی مناسب، برای کنترل و کاهش فرسایش و رسوب اقدام کنند که در نهایت به کاهش اثرهای منفی جادهها در آلودگی منابع آب منجر خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل حساسیت، تحلیل سناریو، جادههای جنگلی، رسوب، CULSED،
عنوان انگلیسی
Sensitivity analysis of CULSED model to provide strategies for forest roads sediment control
چکیده انگلیسی مقاله
Forestroads are the most important factor to access the watershed; nevertheless they are the main sources of sediment production. The delivered sediment by forest roads cause environmental problems and pollution of water resources and are dangerous for aquatic life. Many factors play roles in the amount of sedimentation produced by forest roads with different levels. In this study four factors including road width, road slope, vegetation cover and road age were investigated in sediment production by CULSED model and ArcGIS. Sensitivity analysis was used for identifying the sensitivity of the produced sediment to the mentioned factors and for studying the kind of relativity and its value using Spearman rank correlation test and scenario analysis. Results showed that maximum sensitivity belongs to road width, road gradient, vegetation cover and road age, respectively. The Spearman rank correlation has a direct relativity with road width and its slope, vegetation cover and age have a negative relation with sediment production. These results help the forest roads designers to note the most important factors during the initial stages of the designing process and at the other hand when the road is constructed, they could use the suitable management to control and reduce erosion and sediment yield causing negative effects of roads on the water resource pollution.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.ijf-isaforestry.ir/article_4733_9513d2a07ca67bf747ea1d565d4ffccc.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات