این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات حقوق خصوصی
، جلد ۴۹، شماره ۲، صفحات ۳۲۹-۳۴۸
عنوان فارسی
نقدی بر قانون هواپیمایی کشوری و ضرورت تصویب قانونی جدید در امور هواپیمایی
چکیده فارسی مقاله
اگرچه اقتباس قوانین دولتها از نظام حقوق بینالملل هوایی بهمنظور هماهنگی رویهای نسبتاً معمول است، لیکن علاوهبر آن، دولتها نظام هوانوردی خود را اغلب با تصویب قانون هوانوردی که اصلیترین سند حاکم بر امور هوانوردی است، سامان دادهاند. دولت ایران نیز با وجود قانون اجازۀ الحاق دولت ایران به مقررات هواپیمایی کشوری بینالمللی، نظام حقوق ملی خود را با تصویب قانون هواپیمایی کشوری سامان داده است، لیکن اکنون این قانون پس از گذر شش دهه بهنظر میرسد به چیزی بیش از اصلاح ساده نیاز دارد. در این مقاله کوشیدیم تا نشان دهیم که قانون مذکور جز ظاهر ناپیراستهاش در سه حوزۀ قلمرو قانون، امور کلان و امور خرد نقایص بسیاری دارد که باید در تصویب قانونی جدید در امور هواپیمایی موردنظر قرار گیرد. نقص قانون را در توسعۀ بیمجوز قلمرو قانون، ابهام در قلمرو قانون، ضعف و تشویش مقررات در امور کلان و بالاخره کاستی در امور کلان و خرد بررسی کردهایم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایمنی، حقوق هوایی، خسارت، سانحه، مسئولیت، هواپیما،
عنوان انگلیسی
A Criticism on the Civil Aviation Law and the Necessity of Enactment for a New Law on Aviation Affairs
چکیده انگلیسی مقاله
However Adoption of Laws by governments from the International Aviation Law System is a relatively common practice to coordinate, they moreover have organized their aviation system by passing an act as the main governing Law on the aviation affairs. The Iranian government also with the existence of "the Act on permitting Iran to Accede to the International Civil Aviation Convention", has regulated its national legal system by enacting the Civil Aviation Law that after over six decades it seems that it requires to more than a mere amendment. In this Article We tried to show that the mentioned Law in addition to its non-decorated appearance, in three domains, namely application of law, macro issues and micro issues, has a significant deficiency that should be considered in enactment of a new law on aviation affairs. We considered the deficiency of Law on unlawful extension of application of law, ambiguity on application of law, weakness and anxiety of regulations on macro issues and finally shortcoming on macro and micro issues.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیر صادقی نشاط |
دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
میلاد صادقی |
دانشجوی دکتری حقوق تجارت و سرمایهگذاری بینالمللی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jlq.ut.ac.ir/article_72032_12c26bb2830b5d6a63c4c7220a11b8d6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1148/article-1148-1721621.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات