این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
حفاظت زیست بوم گیاهان
، جلد ۳، شماره ۶، صفحات ۵۷-۶۸
عنوان فارسی
بررسی تأتیر جاده شوسه روستایی بر پوشش و تنوع گیاهی مراتع استپی مرکزی ایران (مطالعه موردی: مراتع علیآباد پیشکوه استان یزد)
چکیده فارسی مقاله
با توجه به اینکه جادهها بهعنوان یکی از شاخصههای توسعه پایدار به حساب میآیند و بخش اعظمی از جادههای روستایی کشور از مراتع میگذرند بنابراین مطالعه اثر این جادهها بر اکوسیستمهای مرتعی از اهمیت زیادی برخوردار است. مراتع حریم جاده از لبه جاده تا 5 متر و مراتع دور از جاده از 5 تا 20 متر از لبه جاده در نظر گرفته شد بهمنظور اندازهگیری درصد پوشش، تولید، تراکم، اهمیت نسبی، غنا، یکنواختی و تنوع گیاهان از ترانسکت 50 متری و پلات یک مترمربعی با توجه به تیپ گیاهی و یکنواختی پوشش استفاده گردید در هر منطقه 40 پلات در امتداد چهار ترانسکت بهطور تصادفی در طول سه کیلومتر از جاده شوسه مراتع پیشکوه علیآباد یزد مستقر گردید. نتایج بدست آمده، نشان میدهد که ایجاد جاده شوسه باعث تغییر ترکیب گیاهی، تولید و درصد پوشش گردیده بهطوریکه باعث کاهش تولید، درصد پوشش در مراتع حریم جاده شده است و اهمیت نسبی گونههای بوتهای در منطقه حریم جاده کاهش یافته است در حالی که اهمیت نسبی گونههای گندمی افزایش یافته است. غنا، یکنواختی و تنوع گونهای بر اساس شاخصهای مورد بررسی کاهش یافته و الگوی پراکنش گیاهان به سمت کپهای شدن حرکت نموده است که این فاکتورها نشان دهنده حرکت جامعه گیاهی حریم جاده به سمت پایداری کمتر و عبور از آستانه اکولوژیکی میباشد. بنابراین پیشنهاد میگردد احداث جادههای روستایی در مناطق خشک با مطالعات بیشتر و عملیات احیاء متناسب با شرایط منطقه صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Assessing the effect of rural dusty roads on vegetation cover and plant diversity in the central steppe rangelands of Iran (case study: Ali-Abad Pishkouh of the Yazd province)
چکیده انگلیسی مقاله
Since the roads are considered as one of the indicators of sustainable development and much of the rural dusty roads are passed through the rangelands thus, the effect of roads has a very importance effect on rangeland ecosystems. Near-road rangelands were selected from the edge of the road until 5 meters distance and far-road rangelands were used in 5 to 20 meters from the edge of the road. For measuring canopy cover, production, density, relative importance, richness, evenness and diversity of plants used to 50 m transects and 1 m2 plots were used in each study areas. 4 transects and 40 plots randomly were put along three kilometers of road of Pishkouh Ali-Abad rangelands in the Yazd. Results showed that the road can changes the vegetation composition, production, and cover, therefore,there is reducation in production, canopy cover of near – road. The importance value of shrub species of near road has declined while the importance value of grasses has increased. Richness, evenness and diversity indices were reduced and distribution of plants, moved to the clamps. These factors indicated the site of near- road is less stable and plant community has crossed boundaries of ecological threshold. Therefore, it is suggested that making the rural dusty roads should be implemented with detailed studies and suitable reclamation may be done with paying attention to ecological condition of the study area.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آناهیتا رشتیان | anahita rashtian
faculty of natural resources amp;amp; desert study, yazd university
arashtian@yazd.ac.ir
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
نشانی اینترنتی
http://pec.gonbad.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-104-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات