این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۲۳۳-۲۴۵

عنوان فارسی فراتحلیل اثربخشی کتاب‌درمانی بر اختلال اضطراب و افسردگی در کودکان و نوجوانان
چکیده فارسی مقاله اهداف: هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل اثربخشی کتاب‌درمانی برای اختلال اضطراب و افسردگی در کودکان و نوجوانان در یک فاصله زمانی ده ساله است. همچنین این پژوهش، علاوه بر بررسی اثر کتاب‌درمانی بر اختلال و افسردگی، مشخص می‌کند که در صورت اثربخشی کتاب‌درمانی، کدام تعدیل‌کننده‌ها در اثربخشی آن موثر هستند. مواد و روش‌ها: جامعه آماری فراتحلیل حاضر، پژوهش‌های پیشین در حوزه کتاب‌درمانی در دوره 10 ساله 1384-1394 است که در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف قابل دسترس هستند. بر اساس معیارهای ورود به مطالعه، 14 مقاله با 20 اندازه اثر از مطالعات به دست آمد. برای محاسبه اندازه اثرها از نرم افزارCMA2 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که اندازه اثر کلی برای کتاب‌درمانی مقدار 423/0 است که بدان معناست که کتاب‌درمانی اثربخشی متوسطی دارد. همچنین یافته‌ها نشان داد که متغیرهای تعدیل‌کننده مانند نوع هدایتگر و تماس با هدایتگر اثربخشی بالایی بر یافته‌ها ندارد. نتیجه‌گیری: مقدار اثربخشی کتاب‌درمانی برای اختلال اضطراب و افسردگی در کودکان و نوجوانان متوسط است و می-تواند به عنوان روش درمان و یا روش مکمل درمان بکار رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی meta analysis of effectievness of bibliotherapy on anxiety disorders and depression in children and adolescence
چکیده انگلیسی مقاله Objectives:The objective of research is to use meta-analysis for bibliotherapy on anxiety and depression disorders for children and adolescent in recent ten years in Iran and abroad.The aim was to combine the results of different researches and extract new and comprehensive results and calculate the effect sizes.Also the research studied that how much the type of dependent variables and different moderators could be effectiveMaterials and Methods:In this study, meta-analysis was considered as a statistical technique for determining,collecting,combining and summarizing the finding that relates to the effect of bibliotherapy in children and adolescent.The population of the present meta-analysis was preceding studies in the field of bibiotherapy and was the all scientific papers published in academic journals,scientific conferences and thesis in the 10-year period (1394-1384) by the subject of bibliotherapy.The papers must be available in different database and have the necessary condition.According to Inclusion criteria of study,14 work by 20 effect size get.To calculate the effect size,CMA software version 2 was usedResults:Findings showed that overall effect size was 0.423 that is average according to the table of Cohen.The finding of this meta-analysis is compliance with previous studies that shows bibliotherapy is an effective and efficient approach for treating and helping to treat disorders and preventing and development of children and adolescent. Findings also showed that moderators like type of therapist, contact to therapist are not very effectiveConclusion:The effectiveness of bibliotherapy for children and adolescent is average and could be used as a treatment method for depression and anxiety disorders
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فائزه دلقندی |
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

نصرت ریاحی نیا |
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

پروین کدیور |
استاد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

غلامرضا صرامی |
دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jsums.sinaweb.net/article_1181_03f47e064f6b7c18c3ed467cdcc4c35d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-1729818.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات