این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
تاریخ روابط خارجی
، جلد ۱۹، شماره ۷۶، صفحات ۱-۱۵
عنوان فارسی
نگاهی به برنامه توسعه راه آهن شرق ایران به پاکستان در عصر پهلوی دوم
چکیده فارسی مقاله
گرچه قرار بود که راهآهن شرق ایران در ابتدای قرن بیستم، مسیر ترانزیت کالا میان ایران و هندوستان را بهبود بخشد، اما با جدایی پاکستان از هندوستان در 1326ش./ 1947م. این مهم انجام نشد. ایران در سالهای بعد کوشید با بهبود روابط سیاسی، مرزهای شرقی را مطمئن و امن کند، سپس در دهه 50 شمسی/ 70 میلادی که تحولات جهانی و منطقهای موجب افزایش قیمت نفت و بهبود اقتصادی ایران شد، دولت وقت فرصت را برای بازسازی این مسیر تجاری مناسب یافت. هدف از این پژوهش، بررسی نحوه اقدامات سیاسی و اقتصادی حکومت پهلوی طی دهه یاد شده برای بازسازی این مسیر در ارتباط با کشورهای منطقه اقیانوس هند است. پژوهش حاضر با رویکرد اسنادی، تحلیلی و با استفاده از منابع آرشیوی اجراء شده است و یافتهها نشان میدهد که پس از بهبود روابط سیاسی منطقهای ایران با کشورهای حوزه اقیانوس هند در دهه 40 شمسی و سپس افزایش قیمت نفت، ایران در قالب طرحهای مختلف توسعه از جمله کمکهای اقتصادی و تکنیکی، کوشید تا طرح راهآهن شرق را دوباره راهاندازی کند؛ هر چند که این اقدامات در پایان دوره فوق، ناتمام باقی ماند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایران، پاکستان، پهلوی دوم، راهآهن شرق، توسعه،
عنوان انگلیسی
A Preliminary Assessment of the Expansion of Iran’s Eastbound Railway to Pakistan under the Second Pahlavi
چکیده انگلیسی مقاله
Although, in the early years of the twentieth century, Iran's eastbound railway was meant to enhance the transit of goods between Iran and India, Pakistan's divorce from the latter in 1947 put an end this ambition. Iran endeavored to improve political relations to the east in an effort to stabilize the eastern borders. It was, however, during the 70s oil crisis and the ensuing boom in Iranian economy that drove the Iranian government towards the re-invigoration of this trade route. The current article seeks to study economic and political measures adopted by the Pahlavi government during the 70s which aimed at rebuilding this transit route to the countries in the Indian ocean region. This research draws heavily upon historical documents and archives and the findings suggest that after improving its political relations with countries in the Indian ocean region in the 70s and thanks to rising oil prices, Iran initiated various development plans, such as economic and technical initiatives, to restart the eastbound railway again; an ambition that ended when the political landscape was overwhelmed by 1978-1979 developments in the two countries.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.hfrjournal.ir/article_90932_cd3322a29de92452b20bcfe5cf0ea34b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/673/article-673-1730128.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات