این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات تفسیری
، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۴۳-۶۲
عنوان فارسی
تحلیل تفسیری آیات تعقل و تفکر جهت اثبات تفکرمداری مدل تربیتی قرآن کریم
چکیده فارسی مقاله
در پیشینه علمی و فرهنگی، واژه «تربیت» شامل تمام ابعاد و اجزای فرایندی است که زمینه تحول اختیاری و آگاهانه آدمی را فراهم میکند. براساس نگرش اسلامی این مفهوم دربردارنده تمام اقدامها و تدابیر ازجمله تأدیب، تزکیه، تعلیم و تذکر است که باید در راستای هدفی واحد یعنی شکلگیری و تعالی شخصیتی یکپارچه و توحیدی بهطور سنجیده، هماهنگ و درهمتنیده سامان یابند. در پژوهش حاضر، در پاسخ به چیستی مدار حرکت انسان در این سیر تربیتی، قرآن کریم بهعنوان بزرگترین منبع هدایت و تربیت بشر مورد استنطاق قرار گرفته است و با تحلیل و تفسیر آیات مربوط به تعقل و تفکر و بررسی عنصر تفکر در مؤلفههای بینشی، گرایشی و کنشی آیات تربیتی قرآن، این موضوع اثبات شده است که محور تربیت بر مبنای آموزههای قرآنی، اندیشیدن بوده است و برای شروع، شیوع و نهادینهکردن تربیت و هدایت انسانها بهسمت کمال و رستگاری راهی جز تقویت تفکر بشری وجود ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آیات تعقل و تفکر، قرآن و تربیت، تفکرمحوری
عنوان انگلیسی
Two Interpretative Analyses of the Verses on Reasoning and Thinking in Proving Thinking-Orientedness of the Educational Model of the Holy Qur'an
چکیده انگلیسی مقاله
In the scientific and cultural literature, the term "education" includes all the aspects and components of a process that provides the ground for the conscious and voluntary transformation of mankind. Based on the Islamic viewpoint, this concept includes all actions and measures, including correction, purification, teaching and admonition, which must be carefully and coherently organized in a single, unified goal that is the formation and sublimation of a solid monotheistic character. In response to the question of the nature of human's movement in this educational process, the present study has considered the Holy Qur'an as the greatest source of guidance and education for human beings. By analyzing and interpreting the verses related to reasoning and thinking, and studying the element of thinking in the components of insight, the tendency and action in the Qur'anic educational verses, it has been proved that, based on the Quranic teachings, the axis of education is thinking, and there is no way but strengthening man's thinking ability for the beginning, prevalence and institutionalization of education and guidance of humans for perfection and salvation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عبدالرضا حدادیان | Abdolreza Haddadian
Ferdowsi University of mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
حسن نقی زاده | Hassan Naghizadeh
Ferdowsi University of mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-752-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1138/article-1138-1734706.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات