این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۶، شماره ۷۴، صفحات ۵۳-۶۲
عنوان فارسی
محصولات مدولار، راهبردی آینده نگر برای طراحی فضاهای آینده
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: به موازات تحولات اجتماعی و فرهنگی که منجر به خلق نیازهای جدید میشوند و بمدد پیشرفتهای نوین تکنولوژیکی، محصولات و روشهای نوینی در عرضه محصولات در بازارها تأثیرگذارند. یکی از این پدیدههای نوظهور، ساختارهای مدولار است. تمهیدی که بواسطۀ آن محصولات مدنظر در آینده، پس از عرضه به مشتری دامنه انتخاب و تنوع وسیعتری را دارند و دربرخی به کاربر این امکان را میدهند تا طرح موردپسند خود را در هرلحظه از آینده ایجادکند. درواقع مصرفکننده میتواند باتوجه به سلیقه و نیازهای خود با اعمال تغییراتی ویژگیهای فرمی و عملکردی، محصول مطلوب خود را بدست آورد. هدف: ضروریست برای فراهمکردن انعطافپذیری در فضای معماری، سیستم برنامهریزی شدۀ هوشمندانۀ آیندهنگری درکنار پیشساختگی وجود داشته باشد که یکی از آنها همان مدولار میباشد. این راهبرد منجر به افزایش ایجاد خلاقیت و نوآوری مبتنی بر کاربر در طرحهای مورد نیاز زندگی یا محصولات میگردد. این مقاله تلاش دارد با تشریح راهبرد طراحی مدولار راهکاری عملیاتی را برای طراحی محیطهای انسانی آینده ارائه دهد.روش: در این پژوهش در بخش تبیینی از روش استدلال منطقی و در بخش ارزیابی از روش تحلیلی-توصیفی بهرهگرفته شده و همچنین از شیوههای اسنادی و روشهای آیندهپژوهی نظیر پویش محیطی، پانل خبرگان، چرخ آینده، درخت وابستگی، نقشه ذهنی، ذهن انگیزی و مصاحبه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است.نتیجهگیری: این محصولات قسمت عمده و گاه کل آنها از پیش طراحی و تولید شدهاند ولی با اتخاذ تدابیری میتوان امکان ایجاد طرحهای گوناگون و متنوع را فراهم کرد. چنین تدابیر آیندهاندیشانهای پیش از تولید و درهنگام طراحی اتخاذ میشوند یعنی درحیطه عمل طراحان آیندهگرا قراردارند. این روشهای نوین در طراحی سیستمهای ساختمانی قابلیت انعطافپذیری معینی را ممکن میسازند و با ایجاد امکان بهبود، قابلیت استفاده را برای مدت زمان بیشتری فراهم میکنند که به تبیین راهبردها، اصول و مزایای آن پرداخته شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدولار، معماری، طراحی آینده، آینده نگری، راهبرد طراحی،
عنوان انگلیسی
Modular products, a futuristic strategy for designing future spaces
چکیده انگلیسی مقاله
Statement of Problem: Along with the social and cultural changes that lead to the creation of new needs, new technological developments bring new products and practices to deliver products in markets. One of these emerging phenomena is modular structures. By providing the customer with a wide range of options and choices in the future, after offering them to the customer, they will allow the user to create their own design at any moment in the future. In fact, consumers can get their desired product according to their taste and needs by applying functional and functional properties.Purpose: It is essential to provide flexibility in the architectural space, there is a well-planned, predictable system of pre-fabrication, one of which is modular. This strategy will lead to increased creativity and user-driven innovation in the design of life or products. This article tries to explain the modular design strategy to the operating solution for future human environments design.Methods: In this research, in the explanatory section, the method of logical reasoning was used and in the evaluation section, the analytical-descriptive method, as well as documentary methods and future studies such as environmental scanning, panel of experts, future wheel, dependency tree, mental map, Mentality and interviews were used to collect data.Conclusion: Most of these products have been pre-designed and produced, but by adopting measures, it is possible to create various designs. Such futuristic measures are taken prior to production and during design, that is, within the framework of the action of future designers. These new methods of designing building systems make it possible to provide a certain flexibility and, by creating improved possibilities, provide usability for a longer period, explaining the strategies, principles and benefits.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی محمدی |
عضو هئیت علمی / دانشگاه تهران
محمد حسین شوکت پور |
مدرس دانشگاه تهران - دانشکده هنرهای زیبا - دانشکده مدیریت
منوچهر منطقی |
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
وحید چوپانکاره |
عضو هیئت علمی / دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_90998_e8fc5e3492a6a6517bdd8a201fa76c7e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-1739980.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات