این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سازمان های دولتی، جلد ۷، شماره ۳ (پیاپی ۲۷)، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی مدل حکمرانی آموزش عالی کشور
چکیده فارسی مقاله حکمرانی را می‌توان شیوه اعمال قـدرت در مـدیریت منابع اجتماعی و اقتصادی یک کشور دانست. بررسی تحقیقات گذشته در زمینه حکمرانی نشان‌دهنده این موضوع بوده که در مجموع هر یک از تحقیقات با توجه بـه نـوع رویکـرد، تأکید و اهدافی که دنبال می‌کرده، بـه بیـان چنـد ویژگـی خـاص پرداخته و قادر به پوشـش دادن مجموعـه ویژگـی‌هـای حکمرانی نبوده است. در این راستا در تحقیق تلاش شده تا این خلأ برطرف شده و شاخص‌های اثربخشی و کارایی نظام حکمرانی آموزش عالی با در نظر گرفتن زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اداری مورد شناسایی قرار گرفته و مدل حکمرانی آموزش عالی در کشور ارائه گردد. پژوهش حاضر را می‌توان تحقیق کیفی دانست. همچنین جامعه آماری این تحقیق مشتمل بر دو گروه افراد مدیران و اساتید دانشگاهی بوده است که از طریق مصاحبه نیمه-ساختار‌یافته مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند. در این تحقیق با توجه به اینکه هدف تحقیق ارائه مدل حکمرانی در آموزش عالی بوده است از برخی روش‌های تحلیل کیفی همچون تحلیل تم، به منظور تجزیه‌وتحلیل مصاحبه‌ها (کدگذاری و تعیین تم‌های فرعی و اصلی) استفاده شده است. یافته‌های تحقیق بیانگر این موضوع بوده که مدل نهایی حکمرانی آموزش عالی مشتمل بر شش عامل: "کارایی سیاسی اجتماعی، کارایی اقتصادی، کارایی اداری، اثربخشی سیاسی اجتماعی، اثربخشی اقتصادی و اثربخشی اداری" بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حکمرانی،حکمرانی آموزش عالی،کارایی،اثربخشی،

عنوان انگلیسی Designing a Model for the Higher Education Governance
چکیده انگلیسی مقاله Governance can be considered a way of exercising power in the management of the social and economic resources of a country. A review of past research in the field of governance has determined that, each research, in terms of the type of approach, emphasis and goals pursued, has been characterized by a number of specific characteristics and has not been able to cover a set of governance features. In the research, efforts have been made to address this gap and identify the effectiveness and efficiency indicators of the higher education governance system with regard to political, economic and administrative contexts and provide a model for the governance of higher education in the country. This research can be considered as qualitative research. The statistical population of the study consisted of two groups of academic directors and professors interviewed by semi-structured interviews. In this research, the aim of the study was to provide a model of governance in higher education, so some quality analysis methods, such as theme analysis, have been used to analyze the interviews. The findings of the research indicated that the final model of higher education governance was composed of six factors: "Political social efficiency, economic efficiency, administrative efficiency, social political effectiveness, economic effectiveness and administrative effectiveness".
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یحیی داداش کریمی |
دانش آموخته رشته مدیریت دولتی-نیروی انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحدعلوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

ناصر میرسپاسی |
استاد تمام، اداره امور دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحدعلوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، تلفن: 09121252996، پست

رضا نجف بیگی |
دانشیار، مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحدعلوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات