این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کیمیای هنر، جلد ۷، شماره ۲۹، صفحات ۷۲-۸۳

عنوان فارسی خوانش ترامتنی چهار اثر از هنرمند معاصر آیدین آغداشلو
چکیده فارسی مقاله ژرراژنت هر نوع رابطه میان یک متن با متن دیگر را ترامتنیت نامید و آن را به پنج دسته شامل بینامتنیت، پیرامتنیت، فرامتنیت، سر متنیت و بیش متنیت تقسیم کرد. در این مقاله با استفاده از نظریه ترامتنیت ژرار ژنت و به خصوص با تأکید بر بخش بیش متنیت به مطالعه موردی چهار اثر از آثار آیدین آغداشلو، نقاش معاصر ایرانی پرداخته شده است. این چهار اثر متعلق به مجموعه شرقی‌ها و چهار پرتره از فتح‌علی شاه قاجار می‌باشند. تحقیق حاضر براساس روش اسنادی و به شیوه تطبیقی- تحلیلی انجام شده است. هدف پژوهش، ارزیابی دلایلی است که نظریه ترامتنیت ژرار ژنت را به شیوه مناسبی برای نقد آثار آغداشلو تبدیل کرده است. بررسی پنج دسته از روابط ترامتنی در چهار اثر مورد نظر به خصوص با تأکید بر بخش بیش متنیت ژنتی هدف دیگر پژوهش است. نتایج یافته ها حاکی از آن است که آثار آغداشلو نمونه کاملی از آثار دارای روابط ترامتنی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آیدین آغداشلو، بیش متنیت، ترامتنیت، ژرار ژنت، فتح‌علی شاه قاجار

عنوان انگلیسی Transtextual Study of Four Paintings of the Contemporary Artist, Aydin Aghdashloo
چکیده انگلیسی مقاله Gérard Genette named any relationship between one text and other texts "Transtextuality" and divided it into five categories; including intertextuality, paratextuality, metatextuality, architextuality and hypertextuality. We have conducted a case study of four paintings of the Iranian contemporary painter, Aydin Aghdashloo by using the theory of "transtextuality". These four artworks belong to "the Orientals" series and they depict the Qajar king, Fath Ali Shah. The completion of subject matter and data used in this essay is extracted from library, record and thesis materials and the conduction of the theme is comparative and analytical. The aim of the essay is to evaluate the reasons, which made the theory of "transtextuality" an appropriate critical method for artworks of Aghdashloo. The other aim is to study the five categories of "transtextual" relationship in these four paintings, by focusing on "hypertextuality". The findings show that the artworks of Aghdashloo are a perfect example of transtextual relations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم یزدان پناه | Maryam Yazdanpanah
Alzahra University


فاطمه کاتب | Fatemeh Kateb
Alzahra University


ابوالقاسم دادور | Abolghasem Dadvar
Alzahra University


منصور حسامی کرمانی | Mansour Hessami Kermani
Alzahra University



نشانی اینترنتی http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-220&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-1742392.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات