این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۷، شماره ۲۹، صفحات ۸۴-۱۰۳
عنوان فارسی
تأثیر اندیشههای پوانکاره بر ریشههای تصادف و شانس در آثار مارسل دوشان و جان کیج
چکیده فارسی مقاله
شانس با مفهوم گسترده خود، به عاملی مهم در پیونددهندگی علم و هنر در قرن بیستم بدل شد؛ بهطوریکه شاهد انعکاس پارادایمهای نوین علمی مبتنی بر آن، به نمایندگی هنری پوانکاره، بر هنر، بهویژه مارسل دوشان، هستیم، که خود بر افراد دیگری نظیر جان کیج، سردمدار موسیقی شانس، تأثیر گذاشته است. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر تبیین تمایزات و تشابهات مفهوم شانس در آثار دوشان و کیج و تأثیرات پوانکاره بر آنها میباشد، که در این راستا از روش توصیفی و منابع کتابخانهای بهره گرفته است. یافتهها نشانگر یکسانی دیدگاه کیج و دوشان به مفاهیم زیباییشناسی بیتفاوتی، طبیعت موقّتی و قراردادی، اهمیّتبخشی به فضاهای ادراکی و عدم وجود بینهایت واقعی میباشد که حاصل تأثیر اندیشههای پوانکاره بر روی هر دوی آنها بوده و به «شانس سیستماتیک» یا «شانس مطلق» تعبیر میشود. وجوه افتراقشان نیز در ریشههای علمی دوشان (اندیشههای پوانکاره) و عرفانی کیج (ذن بودیسم) نهفتهاست. ازاینرو، تأثیر اندیشههای پوانکاره بر کیج به دو دوره پیش از مرگ دوشان (تئوری آشوب، توپولوژی، هندسه غیراقلیدسی و فضاهای اِن-بُعدی) و پس از آن (تحتالشعاع قرارگرفتن اندیشه پوانکاره با ذن، پراجنا و ساتوری) قابل تقسیم است، که در نهایت به حلشدگی اندیشه پوانکاره در ذن منتهی میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جان کیج، ذن، شانس، مارسل دوشان، هنری پوانکاره
عنوان انگلیسی
The Influence of Poincaré’s Thoughts on the Origins of Random and Chance in Works of Marcel Duchamp and John Cage
چکیده انگلیسی مقاله
Chance is a broad concept which has become an important factor in linking science and art in the twentieth century. Simultaneously, concept emerged as a new scientific paradigm in Arts by Henry Poincaré and especially Marcel Duchamp, who has affected many artists such as John Cage, one of aleatoric music pioneers .This paper investigates the differences and similarities of the chance concept in the art of Duchamp and Cage and Poincaré's effects on them, that in this regard, employs a descriptive method and relies on library resources. Results show that the viewpoint of Cage and Duchamp is the same in the indifference aesthetics, the provisional and the conventional nature, the importance of audience's perceptual spaces ,and the non-existence of real infinity which is the result of the influence of the Poincaré's thoughts on both of them and is interpreted as 'systemic chance' or 'absolute chance.' Their difference also lies on Duchamp's scientific origins (Poincaré's thoughts) and Cage's spiritual origins )Zen Buddhism). Hence ,the influence of Poincaré's thoughts on Cage can be divided into two periods :before Duchamp's death (Chaos theory, Topology, Non-Euclidean geometry, and N-dimensional spaces )and after that( eclipse Poincaré's Thoughts with Zen, Prajña, and Satori, )which ultimately ends up solving Poincaré thought in Zen.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Chance, Henri Poincare, Zen, Marcel Duchamp, John Cage
نویسندگان مقاله
زهرا آخوندی | Zahra Akhondi
Tarbiat Modares University
رضا افهمی | Reza Afhami
Tarbiat Modares University
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-221&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-1742393.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات