این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۲، شماره ۱۵۷، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
رویکردهای مشاورهای برای مشاوره با والدین کودک ناشنوا: راهنمای شنواییشناسان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: بیشتر شنواییشناسانی که وارد این حوزه میشوند آموزش خاصی در مشاوره نمیبینند و راهنمایی اندکی به آنها میشود تا بدانند چگونه به طور مؤثری با هر مُراجع ارتباط برقرار کنند. امروزه رشد مشاوره به عنوان بخش جداییناپذیر کار بالینی در شنواییشناسی به روندی قاعدهمند و بهخوبی تعریفشده آغاز شده است. آنها به عنوان مشاوران غیرحرفهای میتوانند به مُراجعان خشمگین، افسرده، تندخو، یا مضطرب کمک کنند تا بدانند چگونه کمشنوایی بر زندگی فرزندشان اثر میگذارد و در موارد نگرانیهای نامرتبط با کمشنوایی (مثلاً، آزارهای خانگی، دارودرمانی، بیکاری اعضای خانواده، ...) باید مرزهای حرفهای خود را تشخیص داده و این مُراجعان را به مراکز یا متخصصان مناسب ارجاع دهند. رویکردهای مشاورهای بسیار متفاوتی وجود دارد، تقریباً 400 رویکرد که این تعداد رو به افزایش است. رویکردهای مشاورهای با والدین کودک ناشنوا به چهار گروه اصلی دستهبندی میشوند. نتیجهگیری: از آنجا که هیچ نظریه، راهبرد یا تکنیکی همیشه مؤثر نیست خردمندانه آن است که هنگام کار با گسترۀ وسیع سنی، تأخیرها و اختلالها، و انواع شخصیتها خود را به یک نظریه محدود نکنیم. بنابراین، شنواییشناسان ممکن است از چندین رویکرد درمانی برای یک مراجع یا خانواده استفاده کنند. رویکردهای مشاورهای که بالینگر انتخاب و استفاده میکند اغلب وابسته است به جهتگیری شخصی بالینگر (انسانگرایانه، رفتارگرایانه، ...)، آنچه بالینگر در درمان آموخته، و آنچه در گذشته کارآیی خود را نشان داده. اگرچه در دو دهۀ گذشته برخی رویکردها نسبت به بقیه اعتبار بیشتری به دست آوردهاند یک چهارچوب نظری یا درمانی «بیعیبونقصی» وجود ندارد. لازم است شنواییشناسان برای ارتباط مؤثر با مراجعان و خانوادههای آنها مفاهیم، راهبردها و تکنیکها را از قالبهای مشاورهای گوناگونی بگیرند. این مقاله اطلاعاتی درباره هر رویکرد به دست میدهد تا به شنواییشناس در گزینش رویکرد مناسب مشاوره با والدین کودک کمشنوا/ناشنوا کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Counseling Approaches for consultation with parents of deaf children: Audiologist Guide
چکیده انگلیسی مقاله
Most audiologists who entered the field do not receive specific training in counseling and were given little guidance on how to communicate effectively every clients. Although it is an integral part of clinical practice, counseling in audiology is only now beginning to evolve into a well-defined and systematic process. Audiologists as nonprofessional counselors can help patients who are angry, hostile, depressed, or anxious about how their hearing loss is affecting their lives. Very different approaches to counseling do exist, approximately 400 and this number has continued to rise. This approaches fall into four main categories:1) cognitive/rational, 2) behavioral, 3) affective/humanistic, and 4) eclectic. As there is no one theory or therapy approach fits all situations, and a clinician may actually apply multiple therapy approaches with any one client, patient, or family. The theoretical and therapy approaches that an individual clinician selects and uses often depends on the clinician's personal orientation (e.g., humanistic, behavioral), what the clinician has learned in her training, and what has worked for the clinician in the past. There is no one "right" theoretical or therapeutic framework, although empirical research during the last couple of decades has provided more validation for some therapeutic approaches than for others. As audiologists working with a wide variety of hearing, speech, language, cognitive disorders of individuals of all ages, they need to be able to draw upon concepts, strategies, and techniques from a variety of counseling frameworks to communicate effectively with their clients, patients, and their families. This Article review of each of these approaches is provided to expose the audiologist to the options available when counseling deaf/hard of hearing parents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیرعباس ابراهیمی | Amir-abbas Ebrahimi
organization for Educational research and Planing
پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-31-12&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آسیب دیده شنوایی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات