این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۲، شماره ۱۵۷، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
رابطه راهبردهای مقابلهای، تنظیم شناختی هیجان و ذهنآگاهی با کیفیت زندگی در مادران دارای فرزند آهستهگام
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: وجود آهستهگام در کودکان، اثرات عمیقی بر کیفیت زندگی مادران میگذارد. شناسایی عوامل تأثیرگذار بر کنترل این استرس گامی مهم در ارتقای سلامت روانی خانوادههای دارای این کودکان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه راهبردهای مقابلهای، تنظیم شناختی هیجان و ذهنآگاهی با کیفیت زندگی در مادران دارای فرزند آهستهگام در اهواز بود. روش: این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع همبستگی بود. نمونه شامل 350 نفر از مادران دارای کودک آهستهگام است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحلهای انتخاب گردید. روش برای جمعآوری داده راهبردهای مقابلهای اندلر و پارکر، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایچ، پرسشنامه پنج وجهی ذهنآگاهی بائر و همکاران و پرسشنامه کیفیت زندگی ویر و شربورن استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره صورت گرفت. یافتهها: نتایج رگرسیون نشان داد که پیشبینی کیفیت زندگی مادران از روی متغیرهای راهبردهای مقابلهای (راهبرد مقابلهمسالهمدار، اجتنابمدار و هیجانمدار)، تنظیم شناختی هیجان (سرزنش خود، سرزنش دیگران، فاجعهآمیز کردن، پذیرش، نشخوار فکری، تمرکز مجدد مثبت، ارزیابی مجدد مثبت) و ذهنآگاهی (مشاهده، توصیف، عمل توام با هوشیاری، غیر قضاوتی بودن و غیرواکنشی بودن )معنیدار میباشد و متغیرهای راهبرد مقابله مسئلهمدار، راهبرد مقابله هیجانمدار، ارزیابی مجدد مثبت، عمل توأم با هوشیاری و غیر واکنشی بودن به ترتیب پیشبینیکننده کیفیت زندگی مادران میباشند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که آموزشهایی را در زمینه کاربرد راهبردهای مقابلهای، تنظیم شناختی هیجان و ذهنآگاهی برای ارتفای سطح کیفیت زندگی مادران دارای کودک آهستهگام فراهم آورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The relationship between coping strategies, cognitive emotion regulation and mindfulness with quality of life in mothers of children with intellectual disabilities Afshin Moosavi
چکیده انگلیسی مقاله
Background and aim: Mental retarded in children was effect on the quality of life of mothers. Identify of effective factors on controlling this stress were important step in improving the mental health of their families. This study aimed to determine the relationship between coping strategies, cognitive emotion regulation and mindfulness with quality of life in mothers of children with intellectual disabilities. Methods: Methods of this study was descriptive and correlational. The sample of these research were 350 mothers who were selected by Multistage cluster sampling method. To collect the data of the Coping Strategies Questionnaire Endler & Parker, Cognitive Emotion Regulation Strategies Questionnaire Garnfsky and Krayech, five-sided mindfulness Bauer et al and Quality of Life Questionnaire Weir and Sherborne were used. Data analysis was performed using Pearson correlation and multivariate regression analysis. Result: Regression analyses showed that predictors of QOL of mothers of variables coping strategies (problem – focused coping strategies, circuit avoidance and emotion-focused), cognitive emotion regulation (self-blame, blame others, catastrophic out, acceptance, rumination, refocus positive, positive reappraisal), and mindfulness (observation, description, action, combined with vigilance, non-judgmental and non-reactive to being) is significant and strategic variable coping strategies, emotion-focused coping strategies, positive reappraisal, act with vigilance consciousness and non-reactive, respectively, were best predictors of quality of life. Conclusion: According to the results of these research, it is suggested for improve of quality of life in these mothers that presenting training of application coping strategies, cognitive emotion regulation and mindfulness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
افشین موسوی | Afshin Moosavi
Islamic Azad University
دانشگاه ازاد اسلامی
رضوان همائی | Rezvan Homaei
Islamic Azad University
دانشگاه ازاد اسلامی
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1644-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات