این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۶، شماره ۲۴، صفحات ۱۰۳-۱۲۸

عنوان فارسی تأثیراستفاده‌ازشبیه‌سازآموزشی درکیفیت یادگیری فراگیران رانندگی درمحیط مجازی (مطالعه موردی:شبیه‌ساز آموزشی مرکزآموزشهای تخصصی راهبران قطارمتروی تهران)
چکیده فارسی مقاله با توسعه کاربردهای فن‌آوری اطلاعات و سامانه‌های هوشمند، امکانی برای فراگیران راهبری قطار فراهم شده است که بتوانند فرایند یادگیری و آموختن مهارت‌های حرفه‌ای را در فضای مجازی تجربه نمایند. شبیه‌سازهای آموزشی؛ در محیط‌های مجازی به شبیه‌سازی شرایط عادی یا مخاطره‌آمیز نظیر: بروز سوانح، حوادث ریلی و سایر اختلالات خطوط شبکه ریلی می‌پردازند. این پژوهش با هدف بررسی نقش استفاده از شبیه‌ساز آموزشی در کیفیت یادگیری فراگیران راهبری قطار و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن در مراکز آموزش‌های تخصصی صنعت حمل و نقل ریلی درون شهری انجام شده است. در ادامه تحقیق نیز وضعیت موجود در بخش شبیه‌ساز آموزشی مرکز آموزش‌های تخصصی متروی تهران مورد ارزیابی قرار گرفته است تا میزان سودمندی این ابزار در بهبود کیفیت تعیین گردد. روش پژوهش در این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن متشکل از مدرسان، کادر آموزشی، مدیران و فراگیران مرکز آموزش‌های تخصصی راهبری قطار در متروی تهران به تعداد 254 نفر بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 131 نفر تعیین شد. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته و به صورت بسته پاسخ، جمع آوری و اطلاعات حاصل از آن نیز با استفاده از آزمون کای دو تحلیل گردید. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از شبیه‌ساز آموزشی در بهبود کیفیت یادگیری فراگیران راهبری تأثیر مثبت دارد و توسعه استفاده از آن در سایر مراکز آموزش حرفه‌ای در شهرهای مختلف کشور می‌تواند ارتقای سطح مهارت‌های کاربردی راهبران قطار منجر شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Technical and Vocational Training on Women's Empowerment (Case Study of women's Center Numbers 7 of Ilam)
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this research is to investigate the effect of Technical and Vocational Training (TVT) on the empowerment of women (women's Center Numbers 7 of Ilam). The research type was descriptive and applied. The data gathering tool was a questionnaire. After designing its formal validity (based on the viewpoints of the scholars), its reliability (using Cronbach's alpha coefficient of 94%) was measured and was provided to control group. The control group consisted of 100 trainees of  8 training courses and 86 samples were selected based on Morgan Table. Dual questionnaires containing 15 items for measuring competencies and 18 items for assessing the occupational and skill characteristics of female trainees were completed and analyzed. Based on the results, the training courses have played a moderate role in all indicators of ability. Factor analysis for the characteristics of the skills training sessions of the women's center introduced three factors: psychological effects, occupational and skill effects, competency and self-esteem with variance of 63.74. Based on the results of step by step regression, 6 independent variables have been introduced into the model that can account for 94.2% of the skill changes in female trainees in Ilam women's training centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پژمان صالحی |
گروه مدیریت آموزشی، واحد قم

سیف‌اله فضل‌الهی |
گروه مدیریت آموزشی، واحد قم

علی اکبر خوشگفتارمقدم |
گروه مدیریت آموزشی، واحد قم


نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-1-88&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1745051.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات