این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
دانش حسابداری
، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۱۲۳-۱۴۴
عنوان فارسی
بررسی تأثیر تعاریف مختلف اندازۀ شرکت بر رتبهبندی شرکتها و نیکویی برازش مدل علّی نقدینگی
چکیده فارسی مقاله
اندازۀ شرکت بهعنوان یک متغیر معمولاً کنترلی، در بسیاری از تحقیقات اثباتی مالی و حسابداری مورداستفاده قرارگرفته است. اندازۀ شرکت در تحقیقات مالی و حسابداری بهوسیلۀ شاخصهای متعددی از جمله ارزش دفتری دارایی، ارزش بازار شرکت (جمع ارزش بازار سهام و بدهیها)، میزان فروش شرکت و تعداد کارکنان اندازهگیری شده است. در این پژوهش، تأثیر استفاده از تعاریف مختلف برای اندازۀ شرکت، بر رتبهبندی شرکتها و همچنین بر نیکویی برازش الگوی پیشبینی نقدینگی (بر مبنای نسبت وجه نقد عملیاتی به فروش)، در نمونهای متشکل از 120 شرکت تولیدی پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، در طی سالهای 1385 تا 1391 موردبررسی قرارگرفته است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که رتبهبندی شرکتها ازنظر اندازه، با تغییر در اندازۀ شرکت، بهصورت معناداری تغییر نمیکند، ولی در الگوی پیشبینی جریان نقد عملیاتی، تعریف اندازه بر مبنای معیار فروش (چه با مقیاس لگاریتمی و چه با مقیاس ارزش نسبی) کمترین خطای پیشبینی را دارا میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effects of Different Definitions of Firm Size on Ranking and Goodness of Fit in Causal Liquidity Model
چکیده انگلیسی مقاله
Firm size generally has been used as a control variable in positive accounting and finance researches. Firm size can be measured by several indicators such as book value of assets, market value of company (or sum of share and total liabilities values), value of sales and number of employees. In this study the effects of using different definitions of firm size on ranking of firms (for an assumed definition of size), and on goodness of fit in the liquidity forecasting model (the ratio of operating cash flows to sales) were inspected, using a sample of 120 manufacturing companies listed in the Tehran Stock Exchange, in the years 2006 to 2012. The result showed that ranking of the companies with regard to different definitions does not change in response to firm size, significantly. But, in the operational liquidity forecasting model, the definition of firm size in terms of sales value, in both the logarithmic and relative value scales, has the lowest forecasting error.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jak.uk.ac.ir/article_1447_234.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات