این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری، جلد ۶، شماره ۲۳، صفحات ۷۷-۹۸

عنوان فارسی تعیین و اولویت‌بندی مهارت‌های آموزشی حسابداری بر اساس الگوی تحلیل سلسله‌ مراتبی
چکیده فارسی مقاله رشته‌های آموزشی در جوامع پیشرفته، حاصل تعامل عرصه‌های تجربی و محیط‌های آموزشی بوده و این امر، موجب موفقیت فعالان تجربی گردیده است. این موضوع در کشورهای در حال توسعه، همچون ایران، وضعیت متفاوتی دارد؛ زیرا احساس می‌شود بین محیط‌های آموزشی و عرصه‌های تجربی، شکاف وجود دارد. هدف این پژوهش، تعیین و اولویت‌بندی مهارت‌های مورد نیاز در برنامۀ آموزش حسابداری و تعیین تفاوت بین اولویت‌بندی مهارت‌های مورد نیاز فارغ‌التحصیل رشتۀ حسابداری از دیدگاه شرکا و کارکنان مؤسسات حسابرسی می‌باشد. بدین منظور، پرسشنامه‌ای بر اساس روش تحلیل سلسله‌ مراتبی طراحی و بین شرکا و کارمندان مؤسسات مذکور توزیع گردید. پاسخ پرسشنامه‌ها پس از جمع‌آوری تحلیل گردید. نتایج پژوهش، نشان می‌دهد که مهارت‌های ارتباطات و تسلط بر فناوری اطلاعات، به ترتیب، بالاترین اولویت را برای شرکا و کارمندان مؤسسات حسابرسی دارا است. همچنین، با استفاده از تحلیل واریانس به مقایسه نظرات دو گروه پرداخته شد که نتیجۀ حاصل از آزمون نشان ‌داد اختلاف معناداری بین نظرات دو گروه وجود ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Determining and Comparing Accounting Training Skills in Analytic Hierarchy Model
چکیده انگلیسی مقاله Training courses in advanced countries have been determined by the interaction between experimental and educational environments that resulted in the success of activists in experimental fields. This issue in developing countries such as Iran is different, since it is perceived that there is a gap between educational environments and experimental areas. The aim of this study was to determine and prioritize the skills in accounting education, and to specify the prioritizing differences among the needed skills of accounting graduates in the perspectives of employers or audit partners and accounting staffs. In this study a survey questionnaire consistent with analytic hierarchy process was prepared, and then, distributed among the auditing partners and employees, selected by random sampling. The answers from 44 partners and 62 staffs indicated that the competence in communication skills and information technology, respectively, are the highest priorities for both of the partners and employees in auditing institutions. Also, using analysis of variance, we compared the comments from the two groups with each other. The result showed that there is no significant difference between the views of two groups.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jak.uk.ac.ir/article_1428_227.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات