این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
دانش حسابداری
، جلد ۶، شماره ۲۱، صفحات ۸۷-۱۱۲
عنوان فارسی
بررسی تأثیر خطای پیشبینی سود دورۀ قبل بر واکنش بازار به پیشبینی سود مدیریت، و انواع مختلف مدیریت سود
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش بررسی واکنش بازار به اخبار خوب یا بد شرکتها با توجه به نوع پیشبینی سود سال قبل آنها، تمایل مدیران به حفظ یا اصلاح شهرت خود در پیشبینی و مقایسه تمایل مدیران به مدیریت افزایشی سود از طریق انواع مختلف مدیریت سود با توجه به نوع پیشبینی سال قبل آنها میباشد. بدین منظور صورتهای مالی 86 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1385-1391 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، شرکتها بر اساس نوع پیشبینی سال قبل و سال جاری و محتوای اخبار پیشبینی سال جاری گروهبندی شدند. سپس با در نظر گرفتن ساختار ترکیبی دادهها و آزمونهای آماری مناسب فرضیهها آزمون شدند. نتایج بیانگر آن است که واکنش بازار به پیشبینی سود با محتوای اخبار خوب (بد)، زمانی که پیشبینی دورۀ قبل بدبینانه (خوشبینانه) است، مثبتتر (منفیتر) از حالتی است که پیشبینی دورۀقبل خوشبینانه (بدبینانه)است.همچنین مدیران در پیشبینیهای خود از ثباترفتاری برخوردار میباشند.علاوه براین، نتایج حاکی از این است که پیشبینی خوشبینانه در دورۀقبل میتواندعاملی جهت مدیریتافزایشی سود در دورۀ جاری باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Impact of Error of Prior-Period Earnings Forecast on Market Reaction to Management Earnings Forecast, and Different Types of Earnings Management
چکیده انگلیسی مقاله
The objective of this research is to investigate the reaction of market to the companies’ bad or good news, according to their earnings forecast in the last year, the managers’ inclination to keep or improve their fame in forecasting, and comparing managers' inclination towards upward earnings management with different types of earnings management and with respect to their last year forecast. To achieve this, the financial statements of 86 companies listed in the Tehran Stock Exchange between the years 1384-1390 were analyzed. To reach the research objective, the companies were categorized according to their last and current year forecasts, and their forecast contents. Then, considering the combined structure of the data, and using the statistical tests as T test, correlative coefficient of Pierson, and OLS, the hypotheses of the research were tested. The results showed that the market reaction to the earnings forecast with good (bad) news, when the last period forecast was optimistic (pessimistic),is more positive (more negative) than when the last period forecastis pessimistic (optimistic). Also, the results showed managers tend to be stable in earnings forecast. Additionally, the results showed the last period optimistic forecast could be considered the factor leading to upward earnings management in the current period.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jak.uk.ac.ir/article_988_172.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات