این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری، جلد ۶، شماره ۲۱، صفحات ۱۳۳-۱۵۴

عنوان فارسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود با بهره‌گیری از تکنیک تحلیل عاملی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود (اقلام تعهدی اختیاری، دستکاری فعالیت‌های واقعی، هموارسازی سود و قابلیت پیش‌بینی سود) برای 131 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران در قالب 17 طبقه صنعت و در دوره زمانی 1391- 1385 است. بدین منظور برای سنجش هرچه بهتر رقابت در بازار از 8 شاخص رایج در این زمینه استفاده شده و سپس با بهره‌گیری از تکنیک تحلیل عاملی، این شاخص‌ها در 3 عامل رقابت بالقوه، رقابت بالفعل و سودآوری صنعت (به عنوان متغیر کنترلی) خلاصه شدند. نتایج پژوهش بر اساس داده‌های تابلویی و تلفیقی بیانگر آن است که رقابت بالفعل در کل رابطۀ معناداری با کیفیت سود ندارد. اما، رقابت بالقوه رابطۀ مثبت و معناداری با کیفیت سود صنایع مورد بررسی دارد. به عبارتی، در شرایط رقابتی ناشی از تهدید ورود رقبای جدید به بازار، شرکت های حاضر در بازار مجبور به گزارش سود با کیفیت‌تر از طریق کاهش در مدیریت سود (اعم از دستکاری در اقلام تعهدی و فعالیت‌های واقعی)، می‌شوند که این موضوع باعث افزایش قابلیت پیش‌بینی سود خواهد شود. با این حال، این کاهش انگیزه در مدیریت سود به معنای عدم وجود دستکاری در سود نیست، بلکه شرکت های حاضر در چنین صنایعی همان حداقل دستکاری در سود را در جهت هموارسازی بیشتر سود انجام می‌دهند تا با از بین بردن نوسانات آن، محتوای اطلاعاتی سود را درباره جریان های نقدی آینده بهبود بخشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Product Market Competition on Earnings Quality, Using Factor Analysis
چکیده انگلیسی مقاله This study investigates the effects of product market competition on earnings quality in 131 companies listed in the Tehran stock exchange in the context of 17 industries during 1385-1391. First, in order to provide a better assessment of the market competition, 8 common indicators were used. Then, using the factor analysis technique, these indicators were summarized in the three factors of potential competition (from entry thread of new competitors to the market), existing competition (from existing rivals) and industry profitability. Using panel and pooled data regressions, the research hypotheses were tested. Results indicated that there is not a significant relationship between existing competition and earnings quality, but, there is a significant and positive relationship between potential competition and earnings quality. In other words, when the entry thread of new competitors to market increases, the existing firms in the market are forced to report earnings at high quality by reduction in earnings management, including manipulation of accruals and real activities. This increases the predictability of earnings. However, the reduction in earnings management incentives does not mean absence of earnings manipulation, rather the least earnings manipulation by firms in the industries continues to create more earnings smoothness for eliminating earnings volatility that improves earnings information content about future cash flows.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jak.uk.ac.ir/article_990_172.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات