این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری، جلد ۵، شماره ۱۸، صفحات ۲۵-۴۸

عنوان فارسی تبیین ارتباط بین رقابت در بازار محصول و راهبری شرکتی
چکیده فارسی مقاله این مقاله به بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول (به عنوان یکی از سازوکارهای خارجی راهبری شرکتی) و راهبری شرکتی می‌پردازد. نمونه این تحقیق را 212 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1391-1386 تشکیل می‌دهد. متغیر حاکمیت شرکتی با استفاده از رویکردی چند بُعدی و ترکیبی اندازه‌گیری شده است؛ همچنین، برای سنجش رقابت در بازار محصول از دو شاخص (هرفیندال و لِرنِر) استفاده گردیده است. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که ساختارهای راهبری شرکتی در صنایع رقابتی (صنایع دارای قدرت اندک در بازار) ضعیف‌تر هستند. این یافته در حضور متغیرهای کنترلی و با استفاده از هر دو شاخص سنجش رقابت در بازار محصول صادق می­باشد. شواهد حاکی از آن است که رقابت در بازار محصول تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر راهبری شرکتی داشته و به عنوان یک جایگزین برای راهبری شرکتی محسوب می­شود. علاوه بر این، نتایج بیانگر آن است که با تفکیک شاخص ترکیبی راهبری شرکتی به اجزای بیشتر، اکثر الگوها غیرمعنادار شده و توان توضیح‌دهندگی آن‌ها کاهش می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Explaining the Relationship between Product Market Competition and Corporate Governance
چکیده انگلیسی مقاله This paper examines the relationship between the degree of competition a firm faces and its corporate governance, given that product market competition acts as an external mechanism for corporate governance. The sample consists of 212 companies listed in the Tehran Stock Exchange (TSE) during the period of 1386-1391. A multi-dimensional approach has been taken to measure corporate governance, and two indicators are used to measure product market competition. The result shows that firms in competitive industries or with low market power have weak corporate governance structure. This result is robust after controlling firm-specific variables, and using various competition measures at firm level. The findings suggest that product market competition has a substantial effect on corporate governance, and that product market competition could be regarded as substitute for corporate governance quality. Furthermore, the result reveals that disaggregating the corporate governance measure into more components causes the explanatory power of the models decreasing and the results being insignificant
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jak.uk.ac.ir/article_858_150.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات