این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری، جلد ۳، شماره ۱۱، صفحات ۸۵-۱۰۴

عنوان فارسی بررسی مدیریت زمان اعلان سود شرکت‌ها
چکیده فارسی مقاله پس از این که پاتل و ولفسون (509:1982) به بررسی رابطه محتوای اخبار مربوط به سود با زمان انتشار این اخبار طی روزهای هفته پرداختند، پژوهش­های انجام شده که نشان می‌دهند سودهایی که در روزهای پایان هفته اعلام شده‌اند شامل اخبار بدتری نسبت به سودهایی که در روزهای طی هفته منتشر شده، می‌باشند. فرضیه این است که مدیران فرصت‌طلب به این دلیل سودهایشان را در این زمان‌ها منتشر می‌کنند تا در این زمان‌ها به دلیل توجه کمتر رسانه‌ها، اخبار بد را از بازار پنهان کنند. در این مقاله برای بررسی دقیق‌تر فرضیه افشای راهبردی، به آزمون مشاهداتی می­پردازیم که زمان اعلان سودهایشان را بین روزهای کاری هفته و پایان هفته تغییر داده‌اند. نتایج آزمون‌ فرضیه‌ها بر اساس بیش از 4000 مورد اعلان سود در طی سال‌های 1380 تا 1388، نشان می‌دهد که مدیران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به طور راهبردی اقدام به زمان‌بندی اعلان سودهایشان نمی‌کنند. با انجام آزمون رگرسیون لجستیک اثر برخی عوامل موثر بر انتخاب زمان اعلان سودهای فصلی از قبیل سودغیرمنتظره، درصد سهام شناور آزاد، صنعت، پیچیدگی فعالیت‌های شرکت و اندازه شرکت بر زمان اعلان سودهای فصلی طی روزهای هفته بررسی شد. نتایج آزمون نشان می‌دهد که از میان عوامل مختلف تنها درصد سهام شناور آزاد بر زمان اعلان اخبار مربوط به سود تأثیر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Timing of Corporate Earnings Announcements
چکیده انگلیسی مقاله Beginning with Patell and Wolfson (1982), several papers have documented that earnings announcements made on weeks’ last day tend to contain worse earnings news than those made at other week days. One hypothesis is that opportunistic managers release earnings at times of decreased media attention to hide their bad news and reduce the associated market penalty. Using firm-level tests that focus on those firms that switch their disclosure timing to weeks’ last day (rather than reporting at other week days), we find no evidence that managers in Tehran Stock Exchange opportunistically report worse news on weeks’ last day, using data from 4000 disclosure timing in 2001 to 2009. We, then, examined other determinants of timing decision (including percentage of free and floating stocks, complexity and size of firm and industry membership as explanatory variables for timing decision), using a logistic regression model. The results showed that only the percentage of free and floating stocks have effects on timig decision.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jak.uk.ac.ir/article_505_87.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات