این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری مالی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۲۳-۱۴۴

عنوان فارسی بررسی رفتار نامتقارن هزینه‏ها از دیدگاه نظریه نمایندگی: رویکرد الگو‏سازی معادلات ساختاری
چکیده فارسی مقاله پژوهش‏های اخیر در رابطه با رفتار هزینه‏ها‏ بیان‏گر این مطلب است که میزان کاهش هزینه‏ها به هنگام کاهش فروش، کم‏تر از میزان افزایش هزینه‏ها به هنگام همان میزان افزایش فروش است. این رفتار نامتقارن هزینه‏ها، چسبندگی هزینه نامیده می‏شود و می‏توان آن را از دیدگاه مدیریت و سهامداران مورد بررسی قرار داد. از دیدگاه سهامداران، رفتار هزینه‏ها منعکس کننده رفتار مدیریت و ساخت‏یافته تصمیمات ایشان است. بنابراین، سرمایه‏گذاران می‏توانند با تحلیل اطلاعات مالی، این موضوع را که آیا نحوه رفتار مدیریت موجب تحمیل هزینه‏های زیادی به شرکت می‏شود یا خیر را بررسی نمایند. از این‏رو، در پژوهش حاضر رفتار نامتقارن هزینه‏ها از دیدگاه نظریه نمایندگی با رویکرد الگو‏سازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت و فرض می‏شود هر اندازه هزینه‏های نمایندگی بیش‏تر باشد، درجه چسبندگی هزینه‏ها نیز بیش‏تر خواهد بود. جامعه آماری پژوهش را 68 شرکت از شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‏های 1386 تا 1391 تشکیل می‏دهد. یافته‏های پژوهش نشان می‏دهد که رفتار هزینه‏های توزیع، فروش و ادرای در بورس اوراق بهادار تهران چسبنده است. هم‏چنین یافته‏های پژوهش حاکی از آن است که بین هزینه‏های نمایندگی و رفتار نامتقارن هزینه‏ها، یک ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. بدین معنی که با افزایش هزینه‏های نمایندگی، شدت چسبندگی هزینه‏های توزیع، فروش و اداری نیز افزایش می‏یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Examining Asymmetrical Behavior of Cost from an Agency Theory- Based Perspective: Structural Equation Modeling Approach
چکیده انگلیسی مقاله پژوهش‏های اخیر در رابطه با رفتار هزینه‏ها‏ بیان‏گر این مطلب است که میزان کاهش هزینه‏ها به هنگام کاهش فروش، کم‏تر از میزان افزایش هزینه‏ها به هنگام همان میزان افزایش فروش است. این رفتار نامتقارن هزینه‏ها، چسبندگی هزینه نامیده می‏شود و می‏توان آن را از دیدگاه مدیریت و سهامداران مورد بررسی قرار داد. از دیدگاه سهامداران، رفتار هزینه‏ها منعکس کننده رفتار مدیریت و ساخت‏یافته تصمیمات ایشان است. بنابراین، سرمایه‏گذاران می‏توانند با تحلیل اطلاعات مالی، این موضوع را که آیا نحوه رفتار مدیریت موجب تحمیل هزینه‏های زیادی به شرکت می‏شود یا خیر را بررسی نمایند. از این‏رو، در پژوهش حاضر رفتار نامتقارن هزینه‏ها از دیدگاه نظریه نمایندگی با رویکرد الگو‏سازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت و فرض می‏شود هر اندازه هزینه‏های نمایندگی بیش‏تر باشد، درجه چسبندگی هزینه‏ها نیز بیش‏تر خواهد بود. جامعه آماری پژوهش را 68 شرکت از شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‏های 1386 تا 1391 تشکیل می‏دهد. یافته‏های پژوهش نشان می‏دهد که رفتار هزینه‏های توزیع، فروش و ادرای در بورس اوراق بهادار تهران چسبنده است. هم‏چنین یافته‏های پژوهش حاکی از آن است که بین هزینه‏های نمایندگی و رفتار نامتقارن هزینه‏ها، یک ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. بدین معنی که با افزایش هزینه‏های نمایندگی، شدت چسبندگی هزینه‏های توزیع، فروش و اداری نیز افزایش می‏یابد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_769_148.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات