این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
دانش حسابداری مالی
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۲۳-۱۴۴
عنوان فارسی
بررسی رفتار نامتقارن هزینهها از دیدگاه نظریه نمایندگی: رویکرد الگوسازی معادلات ساختاری
چکیده فارسی مقاله
پژوهشهای اخیر در رابطه با رفتار هزینهها بیانگر این مطلب است که میزان کاهش هزینهها به هنگام کاهش فروش، کمتر از میزان افزایش هزینهها به هنگام همان میزان افزایش فروش است. این رفتار نامتقارن هزینهها، چسبندگی هزینه نامیده میشود و میتوان آن را از دیدگاه مدیریت و سهامداران مورد بررسی قرار داد. از دیدگاه سهامداران، رفتار هزینهها منعکس کننده رفتار مدیریت و ساختیافته تصمیمات ایشان است. بنابراین، سرمایهگذاران میتوانند با تحلیل اطلاعات مالی، این موضوع را که آیا نحوه رفتار مدیریت موجب تحمیل هزینههای زیادی به شرکت میشود یا خیر را بررسی نمایند. از اینرو، در پژوهش حاضر رفتار نامتقارن هزینهها از دیدگاه نظریه نمایندگی با رویکرد الگوسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت و فرض میشود هر اندازه هزینههای نمایندگی بیشتر باشد، درجه چسبندگی هزینهها نیز بیشتر خواهد بود. جامعه آماری پژوهش را 68 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1386 تا 1391 تشکیل میدهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که رفتار هزینههای توزیع، فروش و ادرای در بورس اوراق بهادار تهران چسبنده است. همچنین یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین هزینههای نمایندگی و رفتار نامتقارن هزینهها، یک ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. بدین معنی که با افزایش هزینههای نمایندگی، شدت چسبندگی هزینههای توزیع، فروش و اداری نیز افزایش مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Examining Asymmetrical Behavior of Cost from an Agency Theory- Based Perspective: Structural Equation Modeling Approach
چکیده انگلیسی مقاله
پژوهشهای اخیر در رابطه با رفتار هزینهها بیانگر این مطلب است که میزان کاهش هزینهها به هنگام کاهش فروش، کمتر از میزان افزایش هزینهها به هنگام همان میزان افزایش فروش است. این رفتار نامتقارن هزینهها، چسبندگی هزینه نامیده میشود و میتوان آن را از دیدگاه مدیریت و سهامداران مورد بررسی قرار داد. از دیدگاه سهامداران، رفتار هزینهها منعکس کننده رفتار مدیریت و ساختیافته تصمیمات ایشان است. بنابراین، سرمایهگذاران میتوانند با تحلیل اطلاعات مالی، این موضوع را که آیا نحوه رفتار مدیریت موجب تحمیل هزینههای زیادی به شرکت میشود یا خیر را بررسی نمایند. از اینرو، در پژوهش حاضر رفتار نامتقارن هزینهها از دیدگاه نظریه نمایندگی با رویکرد الگوسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت و فرض میشود هر اندازه هزینههای نمایندگی بیشتر باشد، درجه چسبندگی هزینهها نیز بیشتر خواهد بود. جامعه آماری پژوهش را 68 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1386 تا 1391 تشکیل میدهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که رفتار هزینههای توزیع، فروش و ادرای در بورس اوراق بهادار تهران چسبنده است. همچنین یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین هزینههای نمایندگی و رفتار نامتقارن هزینهها، یک ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. بدین معنی که با افزایش هزینههای نمایندگی، شدت چسبندگی هزینههای توزیع، فروش و اداری نیز افزایش مییابد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_769_148.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات