این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حقوق عمومی، جلد ۵، شماره ۱۳، صفحات ۶۷-۸۷

عنوان فارسی معیارهای تشخیص احکام با ماهیت آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس
چکیده فارسی مقاله «آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس» از حیث بایسته‌های حاکم بر محتوای احکام مندرج در آن حائز اهمیت است. قانون آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس حاوی احکام متعددی است که در خصوص وجه مشترک و تعیین عناصر ماهوی- ذاتی آن‌ها اختلاف نظر وجود دارد. این سؤال مطرح است که «چه احکامی ماهیت آیین‌نامه‌ای دارند؟ عناصر ذاتی- ماهوی احکام آیین‌نامه‌ای چیست؟» برای پاسخ به این پرسش، با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و بررسی موردی نظرهای شورای نگهبان و مفاد قانون مزبور، از روش تحلیلی- انتقادی استفاده می‌کنیم. براساس نتایج این پژوهش، احکامی آیین‌نامه‌ای هستند که یا ارتباط مستقیم و موثقی با نحوه و آیین اعمال صلاحیت مجلس مانند نحوه‌ی تصویب طرح‌ها و لوایح قانونی (موضوع اصل 65)، ترتیب انتخاب رئیس و هیأت رئیسه‌ی مجلس، صلاحیت کمیسیون‌های داخلی مجلس، امور مربوط به مذاکرات (موضوع اصل 66)؛ یا ارتباط مستقیم و موثقی با سازماندهی داخلی مجلس مانند تعداد، انواع و ترکیب کمیسیون‌های داخلی مذکور در اصل 66 داشته باشند؛ نه اینکه راجع به نحوه‌ی اعمال صلاحیت سایر مراجع مصرح در قانون اساسی مانند شورای نگهبان باشند. این معیار بایسته‌محور است که در قانون آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس به‌صورت کامل لحاظ نشده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Diagnosis Criteria of the Rules with the Nature of the Standing Order of the Assembly
چکیده انگلیسی مقاله “Standing Order of the Assembly” is important in terms of the ruling requirements on the contents of the rules set forth in it. The law of the standing order has various rules in which there are some disagreements regarding their common aspect and determination of their substantive components. The issue is to determine which rules have the nature of standing order and what the substantive components of such rules are. This article seeks to respond this question with a critical-analytic method while using library resources and case study of the Guardian Council’s decisions and that aforesaid law. The results of this study indicate the rules with the nature of standing order are those with direct and reliable connection regarding the procedure of exercising the jurisdiction of the Assembly, like the procedure of ratifying the government bills and proposals (provided in principle 65), election procedure of the speaker and presidential board of the Assembly, competence of internal commissions of the Assembly, issues linked with debates (provided in principle 66), and those with direct and reliable connection to the internal organization of the Assembly such as the number, types and combination of aforesaid internal commissions provided in principle 66. These rules shouldn’t be related to the procedure of exercising the jurisdiction of other institutions like the Guardian Council. This criterion is required-oriented which isn’t completely considered in law of standing order of the Assembly.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد برزگرخسروی | برزگرخسروی



نشانی اینترنتی http://mag.shora-rc.ir/browse.php?a_code=A--209-39&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده حقوق اساسی
نوع مقاله منتشر شده حقوق ایران
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات