این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حقوق عمومی، جلد ۴، شماره ۱۱، صفحات ۴۷-۶۷

عنوان فارسی ‌حدود و حوزه‌های صلاحیت قانونگذاری مجلس در زمینه‌ی نشریات و مطبوعات
چکیده فارسی مقاله تبیین صلاحیت قانونگذاری مجلس در زمینه‌ی آزادی نشریات و مطبوعات، نیازمند بررسی حدود و حوزه‌های این صلاحیت است. به‌منظور تبیین حدود این صلاحیت، به تعیین قیود محدودکننده‌ی این آزادی و مشخص کردن مفهوم این قیود نیاز بود که در این مقاله علاوه‌بر قیود مصرح در اصل 24، قید «منع اضرار به غیر» در اصل 40 به‌عنوان محدودیت‌های آزادی نشریات معرفی شدند. در این خصوص، قید «اخلال به مبانی اسلام» در اصل 24 به معنای ایجاد خدشه یا تزلزل در اعتقادات مردم نسبت به ضروریات اسلام است و از این نظر با قیود موازین اسلام و احکام اسلام متفاوت است. قید «اخلال به حقوق عمومی» نیز به معنای تجاوز و تعدی به حقوقی است که به عموم مردم و جامعه مرتبط می‌شود؛ ازاین‌رو مجلس تنها می‌تواند در حدود این معانی به‌تفصیل مصادیق این قیود بپردازد. در زمینه‌ی تبیین حوزه‌های صلاحیت قانونگذاری مجلس نیز با عطف توجه به مشروح مذاکرات اصل 24 و عموم اصل 71 قانون اساسی مشخص شد که در حوزه‌هایی که به اقتضای نظم، جامعه به قانونگذاری در آن موارد نیاز دارد،‌ مجلس می‌تواند در حوزه‌هایی مانند احصای اقسام جدید رسانه‌‌ها، تعیین مجازات برای موارد نقض این اصل، طریق نظارت بر این ابزارها و سایر حوزه‌های مربوط قانونگذاری کند و از این نظر صلاحیت قانونگذاری مجلس تنها به تفصیل قیود محدودکننده‌ی این آزادی محدود نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Scope and Area of the Legislative Competence of the Assembly in the field of Publications and the Press
چکیده انگلیسی مقاله Explaining the legislative competence of the Assembly in the field of freedom of publications and the press needs to determination of the scope and areas of such authority. For this purpose, it was needed to determine the constraints of this freedom and their meanings. In addition to the constraints stipulated in Principle 24, “prohibition of causing harm to others” set forth in Principle 40 is also introduced as a restriction of the freedom of publications in this research. In this regard, the constraint of “disturbance in foundations of Islam” in Principle 24 means to undermine and irresolute the beliefs of people regarding the essentialities of Islam and therefore, it is different from the Islamic criteria and Islamic ordinances. The constraint of “disturbance in public rights” is also the violation of rights belonging to the whole of the people and society. Hence, the Assembly can just detail these constraints in the scope of such meanings. Regarding the clarification of the areas of legislative competence of the Assembly, it is also determined that in spheres in which the order of society demands to legislate, the Assembly can legislate due to the details of the negotiations of Principle 24 and generality of the Principle 71; In spheres such as: recognizing the new media types, determination of penalties for cases violating this Principle, determining the mechanism of monitoring these instruments and the other relevant fields. Therefore, the legislative competence of the Assembly isn’t restricted to the details of these freedom constraints
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد بهادری جهرمی | bahadori jahromi


محمدامین ابریشمی راد | mohammad amin



نشانی اینترنتی http://mag.shora-rc.ir/browse.php?a_code=A--209-13&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده حقوق اساسی
نوع مقاله منتشر شده حقوق ایران
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات