این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۳، شماره ۵۱، صفحات ۷۱-۸۸
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی آموزش تابآوری بر کاهش استرس ادراک شده و مشکلات ارتباطی زنان دارای همسر معتاد در حال ترک
چکیده فارسی مقاله
هدف: جایگاه زنان دارای همسر معتـاد، با توجه به مسائل فردی آنـان و نقشهایی کـه در برابـر همسـر، فرزنـدان و جامعـه دارنـد، از حساسیت خاصی برخوردار است و توجه ویژه به این گروه ضروری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تابآوری بر کاهش استرس ادراک شده و مشکلات ارتباطی در زنان دارای همسر معتاد در حال ترک، بود. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه و پیگیری 2 ماه بوده است. انتخاب نمونه از بین زنان دارای همسر معتاد در حال ترک که از خدمات مرکز ترک اعتیاد توحید اصفهان در تابستان 1396 بهره برده بودند، صورت گرفت. از بین 78 زن دارای همسر معتاد، تعداد 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها مقیاس استرس ادراک شده و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بود. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله تابآوری باعث کاهش نمرههای استرس ادراک شده و مشکلات ارتباطی در گروه آزمایش شد. یافتهها بعد از دو ماه نیز پایدار بودند. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت آموزش تابآوری یک روش مؤثر است که میتواند استرس و مشکلات ارتباطی را در این زنان کاهش دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تابآوری، استرس ادراک شده، مشکلات ارتباطی، همسر معتادین
عنوان انگلیسی
Effectiveness of resilient education on reducing of perceived stress and communicative problems of women with abandoned addicted spouse
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The status of women with addicted spouses is sensitive to their individual problems and roles against their spouse, children and society. Special attention is needed to this group. The purpose of this study was to determine the Effectiveness of resilient education on reducing of perceived stress and communicative problems of women with abandoned addicted spouse. Method: The research methodology was a quasi-experimental approach with a pretest-posttest design with a control group and a two-month follow-up process. Sampling was done among women with abandoned addicted spouses who benefited from the services of the addiction center of Toohid Esfahan in the summer of 2017. Of the 78 women who were addicted to the wife, 40 were selected as the sample and randomly assigned to two experimental and control groups. The data collection tool was a perceived stress scale and a communication skills questionnaire. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance analysis.. Results: The results showed that the resilience intervention reduced the score of perceived stress and communication problems in women with addicted husbands leaving the experimental group compared to the Goa group. The findings were also stable after two months. Conclusion: Based on the results of the study, the effectiveness of resilient education on stress reduction and communication problems was confirmed in women with addicted wife. Therefore, it can be concluded that rescue education is an effective method that can reduce stress and communication problems in these women.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Resilience, Stress, Communication problems, Addicted wife
نویسندگان مقاله
شیوا تقی پور | Shiva Taghipoor
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کاشان
محمد حسین باغستانی | MohamadHosein Baghestani
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کاشان
نادره سعادتی | nadereh saadati
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، خوراسگان
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-1802-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-1753097.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات